دیجی ویت
سئو کلاه سفید چیست؟ یک پیروزی شرافتمندانه برای وبسایت شما
سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست؟ یک پیروزی شرافتمندانه برای وبسایت شما

سئو داستان یک رقابت و مسابقه  است. گوگل برگزارکنندۀ مسابقه است و شرکت کنندگان آن تمام وبسایت‌های جهان هستند. این مسابقۀ جهانی هم مانند تمام مسابقه‌های دیگر جهان قوانینی دارد که این قوانین توسط مجری مسابقه (گوگل) مشخص می‌شود. بردن در این مسابقه به معنای به دست آوردن جایگاه اول در نتایج جستجو است.

بردن در این مسابقه دو روش اصلی (البته اصل این سه روش است، اما اینجا دو رویکرد اصلی را بررسی می‌کنیم) دارد.

1 - بردن با پای‌بند بودن به قوانین گوگل

در این روش شما قوانین بازی را به خوبی مطالعه می‌کنید و پس از اینکه قوانین را مطالعه کردید، به دنبال راه‌هایی می‌گردید که بتوانید با توسل به قوانین گوگل در مسابقه پیروز شوید. این رویکرد سئوی کلاه سفید است که در این مقاله قرار است به طور کامل به آن بپردازیم.

2 - بردن با تقلب، فریبکاری و فریب دادن

این روش سئوی کلاه سیاه نام دارد که شما با دور زدن قوانین گوگل و زیر پا گذاشتن آنها سعی می‌کنید چایگاه خوبی در نتایج جستجو بدست آورید. روش‌هایی مانند خریدن لینک، ساختن لینک‌های اسپم، محتوای زرد و ... اگر علاقه دارید با این روش‌ها به طور کامل آشنا شوید، می‌توانید به مقالۀ " سئو کلاه سیاه چیست ؟ " مراجعه کنید.

اما متاسفانه تمام این روش‌ها خیلی زود توسط ربات‌های هوشمند گوگل شناسایی می‌شوند و شما به سختی از طرف حاکم بزرگ (گوگل) جریمه خواهید شد. به خصوص که روز به روز گوگل هشیارتر و هشیارتر می‌شود و اگر دقت کنید امروزه وبسایت‌هایی که در صدر نتایج نشسته‌اند با 10 سال پیش تفاوت فاحشی دارند. پس اگر نمی‌خواهید که شب بخوابید و صبح با آماری شبیه تصویر زیر از خواب بیدار شوید، این مقاله را با دقت تا آخر بخوانید.

سئو کلاه سفید

اما آیا واقعا سئو کلاه سفید می‌تواند سئو کلاه سیاه را شکست دهد؟

در یک کلام بگویم که بله، قطعا. اگر از این حکم قطعی من خوشتان نمی‌آید باید بگویم که حداقل برای بسیاری از کسب و کارها جواب قطعا بله است.

جدال میان سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید یک جدال قدیمی و کهنه در حوزۀ مارکتینگ است. اگر از دستۀ کلاه سیاهانید و مشغول خواندن این مقاله هستید لطفا از این حرف‌ها عصبانی نشوید. چراکه من هدفم نشان دادن راه و روش درست به صاحبان سایت‌هاست. راهی که بدون تردید انتهای آن موفقیت است، ریسکی در آن وجود ندارد و نگرانی اینکه گوگل جریمه کند، به خاطره‌ها خواهد پیوست.

اما مختصری از کلاه سیاه و سفید بگوییم.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید یا White-Hat Seo به نوعی از استراتژی بهینه سازی سایت اشاره دارد که توسط گوگل تعیین شده است. تمام کاری که شما در این روش انجام می‌دهید این است که بهترین نتیجه را برای کاربرانتان فراهم می‌کنید. این همان چیزی است که گوگل از شما می‌خواهد: کاربر بر همه چیز اولویت داشته باشد.

در سئوی کلاه سفید شما:

  • با توجه به قوانین گوگل بازی می‌کنید (تمام این قوانین در راهنمای گوگل به طور واضح مشخص شده‌اند.
  • سایت خود را برای کاربران بهینه می‌کنید، نه موتورهای جستجو.
  • محتوایی تولید می‌کنید که نیاز کاربر را برطرف می‌کند، آنرا می‌خواند و با دیگران به اشتراک می‌گذارد.
  • وبسایتی ایجاد می‌کنید که در میان رقبایتان برجسته و متمایز است. (به دلایل درست و منطقی)

همانطور که فهمیده‌اید، در مقابل این روش سئوی کلاه سیاه قرار دارد.

سئو کلاه سیاه چیست؟

من در بالا اشاره کردم که در این مورد ما یک مقالۀ کامل داریم و می‌توانید جزئیات را به طور کامل در آن مقاله بخوانید. اما اینجا به طور مختصر اشاره‌ای به سئوی کلاه سیاه می‌کنم.

در سئوی کلاه سیاه شما:

  • قوانین گوگل را زیر پا می‌گذارید.
  • کاربران را با تکنیک‌هایی مانند مخفی‌کاری (Cloaking) و صفحات دروازه (Doorway Pages) فریب می‌دهید.
  • محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنید و کاربران را با افراط در کلمات کلیدی خفه می‌کنید.

در این مقاله هدف من بحث اخلاقی در مورد سیاه و سفید بودن نیست، حرف من این است که سئوی کلاه سیاه ریسک بسیار بسیار بالایی دارد و حتما توسط گوگل شناسایی می‌شود. پس صرف نظر از بحث اخلاق کلا سئوی کلاه سیاه به ضرر شماست.

در قدم اول این مقاله می‌خواهیم به یک سوال مهم جواب دهیم.

آیا سئو کلاه سفید همیشه بهترین انتخاب شماست؟

پاسخ این سوال به هدف شما برمی‌گردد.

اگر هدف شما ایجاد یک برند ماندگار است، سئوی کلاه سفید یگانه و تنها راه موفقیت شماست. (با تاکید می‌گویم که تنها راه شماست).

اما اگر اهداف کوتاه مدتی (مانند سایت‌های قمار، فروش‌های لحظه‌ای  و مواردی شبیه این) در سر دارید، کلاه سفید پوشش چندان مناسبی برای شما نیست؛ چراکه سئوی کلاه سفید بر خلاف رقیب شرورش کار یک روز و دو روز نیست و به تلاش و پیگیری مداوم نیاز دارد، که در ازای آن هم پاداشی ماندگار نصیبتان خواهد کرد.

بنابراین اگر کسب و کار شما یک کسب و کار پایبند به قوانین است (که ما معتقدیم بیشتر خوانندگان وبلاگ ما از این دسته هستند) و به دنبال ماندگاری هستید، سفید بپوشید و در راهتان هیج تردیدی نکنید. برای اینکه حجت را بر شما تمام کنم یک مثال از وبلاگ سایت معتبر ahrefs  برای شما می‌آورم. سایت ahrefs معتبرترین سایت برای چک کردن بک لینک‌های شماست. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، کلمات کلیدی بسیار وسوسه برانگیزی در این حوزه برای ahrefs وجود دارد.

سئو کلاه سفید

بنا به ادعای خود ahrefs :

"برای ما هیچکاری نداشت که با چند تکنیک سادۀ سئوی کلاه سیاه این میزان ترافیک وسوسه برانگیز را به سمت سایت خود روانه کنیم.

اما ما هرگز بیزینس خود را با چنین کاری به خطر نمی‌اندازیم. این بدترین ریسکی است که می‌توانیم بکنیم.

ما تکنیک‌های سئوی کلاه سفید را انتخاب کردیم (همین تکنیک‌هایی که شما قرار است در این مقاله یاد بگیرید) و کاملا از این روش‌ها جواب گرفتیم. کافی است ترافیک ما را در ژانویه 2018 با ژانویه سال قبل (2017) مقایسه کنید."

سئو کلاه سفید

رشدی تقریبا بیش از 50% بدون هیچگونه تکنیک کلاه سیاهی.

و اما برسیم به بخش مهم و اساسی این مقاله. تکنیک‌های سئوی کلاه سفید شامل چه مواردی هستند و چه کار باید بکنید.

5 تکنیک فوق‌العاده کاربردی برای سئوی کلاه سفید

در این قسمت 5 تکنیک فوق فوق ضروری برای سئوی کلاه سفید به شما معرفی می‌کنم.

  1. به جای یک سایت زشت، یک سایت زیبا بسازید

عموم سئوکاران کلاه سیاه، به صورت مسلسل‌وار تعداد زیادی سایت راه‌اندازی می‌کنند تا ببینند که کدام یک از روش‌های شوم‌شان جواب می‌دهد. بنابرین سایت‌های این دسته تماما زشت و بی‌کاربرد است. مثلا به سایت زشت زیر دقت کنید.

سئو کلاه سفید

سئوی کلاه سیاه هرگز UI/UX را مد نظر قرار نمی‌دهد. به همین دلیل محال است که کاربران یکبار دیگر به سایتشان مراجعه کنند.

نیازی به گفتن نیست که کاربران قطعا یک سایت زیبا با محتوای با کیفیت را ترجیح می‌دهند. اگر به فکر این هستید که همزمان 4 سایت راه بیاندازید، دست نگه دارید و تمام انرژی خود را بگذارید و یک سایت بسیازید، اما زیبا و کاربردی.

اگر به طراحی سایت خود توجه نکنید، مطمئن باشید که سریعا توسط رقبایتان بلعیده می‌شوید.

اجازه بدهید کمی تخصصی‌تر به شما توضیح بدهم

حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت شما Bounce Rate یا نرخ پرش است. این فاکتور یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در گوگل آنالیتکس وبسیات خود باید بررسی کنید.

نرخ پرش به زبان آدمیزاد یعنی اینکه کاربران شما چقدر از سایت شما به جاهای دیگر می‌پرند و چقدر در سایت شما می‌مانند. این شاخصی است که با درصد توسط گوگل محاسبه می‌شود و طبیعتا هرچقدر این عدد کمتر باشد گوگل جایگاه بهتری به شما می‌دهد. (چراکه به این معنی است که کاربران سایت شما را دوست دارند و زمان بیشتری در آن سپری می‌کنند).

سئو کلاه سفید

در ادامه به 4 فاکتور اساسی برای سئوی کلاه سفید می‌پردازم.

4 راهکار اساسی سئوی کلاه سفید برای وبسایت شما

مواردی که در این بخش به آن خواهم پرداخت، مهم‌ترین موارد راهکارهای سئوی کلاه سفید برای بهینه سازی سایت شماست.

  1. به جای یک سایت زشت سایتی زیبا طراحی کنید

وقتی یک سایت زشت طراحی می‌کنید و به تجربه کاربری (UX) سایت خود اهمیت نمی‌دهید، کاربران فورا از سایت شما خارج شده و نیازش را در سایت دیگری جستجو می‌کند. (مگر اینکه گیرتان به سایت سازمان سنجش بیافتد که متاسفانه چاره‌ای ندارد) در اولین قدم به طراحی سایت و تجربه کاربری اهمیتی مضاعف بدهید.

  • روی برند خود تاکید ویژه‌ای کنید: رنگ، تایپوگرافی و سبک ویژه. تمام این موارد باعث می‌شود که تصویر برند شما در ذهن کاربران هک شود و به راحتی آنرا به خاطر بیاورند و وبسایت شما در ذهنشان بماند. وقتی نام وبسایت شما در ذهن کاربران بماند بار دیگر هم نیازشان را در سایت شما جستجو می‌کنند. این باعث می‌شود که شاخصه "Engagement Metric" سایت شما افزایش یابد و جایکاه مناسبی در نتایج جستچو بدست آورید.
  • حواستان باشد که سایت شما در موبایل هم زیبا باشد: با افزایش استفاده کاربران از گوشی‌های موبایل، یکی دیگر از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی ریسپانسیو بودن سایت شماست. ریسپانسیو بودن یعنی که وبسایت شما در نسخه‌های موبایل و تبلت هم به راحتی به کاربران نمایش داده شود. حتما حتما به نسخه موبایل وبسایت خود توجه کنید چراکه بیش از 50% کاربران شما در موبایل شما را سرچ می‌کنند و از طرفی گوگل هم برای این مورد اهمیت ویژه‌ای قائل است. در حقیقت یک تیر و دو نشان.
  • فضای سفید را فراموش نکنید: هیچکس با یک طراحی درهم ریخته ارتباط برقرار نمی‌کند. فضای سفید یکی از حیاتی‌ترین عناصر در طراحی سایت شماست. این فضای سفید به کاربران شما کمک می‌کند که بخش‌های مختلف سایت را به راحتی بفهمند و دچار گیجی و سردرگمی نشوند. شاید این عامل کوچکی به نظرتان بیاید اما این یکی از مهم‌ترین ضعف‌های اکثر سایت‌ها (به خصوص سایت‌های ایرانی است).

یادتان باشد که هرچقدر کمتر برای سایت خود زمان بگذارید، گوگل هم کمتر به شما اهمیت می‌دهد و جایگاه پایین‌تری دارید.

  1. به جای محتواهای بی‌کیفیت و کپی‌شده، محتوای ارزشمند و منحصربه فرد تولید کنید

سرقت محتوا از سایت‌های دیگر و انتشار آن با نام خودتان نه تنها از نظر انسانی غیر اخلاقی است، بلکه نزد گوگل هم به شدت منفور است. گوگل محتواهای کپی شده را دوست ندارد، چراکه به درد کاربران نمی‌خورد. شناسایی این محتواهای بی‌کیفیت و کپی‌شده، دقیقا همانکاری است که الگوریتم پاندا انجام می‌دهد. در این رابطه به 2 نکته دقت کنید:

  • هیچ اشکالی ندارد که شما از محتوای دیگران استفاده کنید، فقط کافی است منبع آن را بنویسید. در اینصورت گوگل هم با شما کاری ندارد.
  • شاید به این فکر کرده‌اید که محتوای دیگران را با زبان خودتان بازنویسی کنید. این ممکن است در مورد بعضی کلمات کلیدی آسان تا حدی جواب بدهد ولی قطعا آن چیزی نیست که آن تغییر اساسی را برای وبسایت شما ایجاد کند و همیشه شما را در یک سطح معمولی نگه می‌دارد.

یک توصیه خردمندانه:

استفاده از نویسنده‌های ارزان‌قیمت هم تاثیر چندان مثبتی برای شما ندارند. البته که استثناهایی وجود دارد؛ اما عموم این نویسنده‌ها بخش عمده‌ای از مطالب را کپی می‌کنند، به اصول سئو چندان وارد نیستند و بدتر از آن نوشته‌هایشان سرشار از ایرادات ویرایشی و نگارشی است که خواندن محتوا برای کاربران شما را سخت می‌کند. شاید باورتان نشود اما وقتی که شما باید روی ویرایش مطلب آنها بگذارید، از وقتی که آنها برای مطلبشان می‌گذارند بیشتر است. نویسنده خوب پیدا کنید و خوب هم هزینه کنید، به جای 10 محتوای بی‌کیفیت دو محتوای اصیل و حرفه‌ای تولید کنید.

بدترین ایراد محتواهای بی‌کیفیت این است که هرگز نرخ تبدیل کاربر به مشتری خوبی برای شما ایجاد نمی‌کند. در صورتی که یکی از مزایای یک محتوای خوب این است که درصد زیادی از کاربران شما را به مشتری تبدیل می‌کند و این یعنی درآمد بیشتر برای شما.

  1. به جای خریدن لینک، لینک سازی کنید

لینک بیلدینگ یا لینک سازی اهمیت فوق‌ویژه‌ای برای بهینه سازی سایت شما دارد؛ به خصوص اگر بخواهید در کلمات کلیدی پر قدرت و با سرچ بالا رنک بگیرید. در حقیقت شما هیج سایت رنک بالایی را نمی‌توانید پیدا کنید که بک لینک نداشته باشد. تنها کافی است به تصویر زیر که مربوط به آمار سایت Ahrefs است توجه کنید.

سئو کلاه سفید

اما خریدن لینک از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است. بهتر است نقل قولی از بزرگمان گوگل را برایتان بیاورم:

"خرید و فروش لینک برای افزایش رتبه سایت کیفیت نتایج جستجو را پایین می‌آورد. خریدن بک لینک برخلاف قوانین ماست و ما به شدت با آن برخورد می‌کنیم. خریدن لینک به شدت در رتبه سایت شما تاثیر منفی دارد"

خب بک لینک نخرید، بک لینک بسازید.

چند روش برای ساختن لینک

استفاده از این تکنیک‌ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش بک لینک‌های شما دارد.

استفاده از تکنیک پست مهمان

در این روش شما در وبلاگ یک سایت دیگر یک پست منتشر می‌کنید و در نهایت به سایت خودتان لینک می‌دهید. در مقابل به دیگران هم می‌توانید این امکان را بدهید که در سایت شما مطلب بنویسند و به خودشان لینک بدهند. البته دقت کنید که اصلا در این تکنیک افراط نکنید و محتوای ارزشمندی تولید کنید.

روی پست‌های دیگران کامنت بگذارید

در این روش سعی کنید اسپم نباشید، مقالات مرتبط با حوزه‌تان را بخوانید و کامنت‌های مرتبط بگذارید. این یکی از روش‌های راحت و کاربردی برای بک لینک گرفتن است.

محتوایی با قابلیت وایرال شدن تولید کنید

محتوایی که قابلیت وایرال شدن داشته باشد، ویژگی‌های چندان مشخصی ندارد. اما به تجربه شما فهمیده‌اید که استفاده از تصاویر، اینفوگرافیک، ویدیو و موشن گرافیک احتمال وایرال شدن محتوای شما را بسیار بالا می‌برد و این یکی از ارزشمندترین انواع بک لینک برای شماست.

به اینفوگرافیک اهمیت ویژه‌ای بدهید، با وبلاگ‌نویسان مرتبط با فعالیت خود در ارتباط باشید و اینفوگرافیک‌های خود را به آنها پیشنهاد دهید تا بتوانید بک لینک‌های باارزشی بگیرید.

از طریق لینک شکسته، لینک بیلدینگ کنید

در این روش می‌توانید صفحاتی که خطای 404 می‌دهند را پیدا کنید. برای پیدا کردن این سایت‌ها می‌توانید از افزونه Check My Links مرورگر کروم استفاده کنید (این افزونه لینک‌های شکسته درون سایت‌ها را به سرعت شناسایی می‌کند). سپس با ابزار Ahrefs سایت‌هایی که به این صفحات لینک داده‌اند را پیدا کنید. در مرحله بعد باید به آنها سایت‌ها اطلاع بدهید که آن صفحه فعالیتش متوقف شده و لینک یکی از صفحات خود را به جای جایگزین به آنها معرفی کنید.

  1. به جای اینکه دیگران را مجبور کنید به شما لینک بدهند، با محتوای ارزشمند شما خودشان لینک می‌دهند

تزریق لینک وقتی اتفاق می‌افتد که کسی به صورت مخرب و از طریق فرآیند هک کردن یک کد را داخل سایت شما قرار می‌دهد و کاری می‌کند که به نظر برسد وبسایت شما به سایت‌های بدی لینک می‌دهد.

این لینک‌ها در کدهای یک سایت تزریق می‌شوند، بدون اینکه حتی صاحب سایت بداند. و این کاملا کاری غیر قانونی است. اما متاسفانه بر اساس این آمار سایت Search Engine Land زیاد اتفاق می‌افتد.

سئوی کلاه سفید در این رابطه چه پیشنهادی دارد؟

پاسخ بسیار ساده است. چیزی ایجاد کنید که مفید و ارزشمند باشد که آدم‌ها به اختیار خودشان و داوطلبانه آنرا در سایتشان به اشتراک بگذارند و به شما لینک بدهند.

شاید باز به اینفوگرافیک‌ها فکر کنید، اما خودتان را به این محدود نکنید.

و در نهایت

تکنیک‌های سئوی کلاه سفید کاملا مشخص است. فقط و فقط و فقط به کاربر اهمیت بدهید. طولی نمی‌کشد که گوگل پیدایتان می‌کند و به شدت به شما اهمیت می‌دهد.

سئوی کلاه سفید یک نگرش طولانی مدت است و مخصوص کسانی است که ایده‌های بزرگی برای اجرا دارند و در پایان شاید اشاره به آن ضرب‌المثل قدیمی خالی از لطف نباشد که "رهرو آن نیست که تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود"

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.