دیجی ویت
سئو چیست؟ سئو چطور کسب و کار شما را متحول میکند ؟
سئو چیست؟

سئو چیست؟ سئو چطور کسب و کار شما را متحول میکند ؟

سئو چیست ؟ سایت بدون سئو (SEO) مانند یک دوچرخۀ بدون چرخ است. دوچرخه حتی اگر خیلی پیشرفته، زیبا و منحصربفرد هم باشد، تا زمانی که چرخ نداشته باشد نمی‌تواند حرکت کند و شما را به جایی برساند. سایت نیز همینطور است، تا زمانی که سایت شما سئو نشده باشد، نمی‌توانید انتظار جذب مخاطب و مشتریان بالقوه را داشته باشید.

فکر می‌کنم با این مثال تاحدودی به ضرورت سئو پی برده باشید. هر وبمستر یا هر فردی که صاحب یک کسب و کار آنلاین است، باید با سئو آشنایی داشته باشد و آن را برای بهبود کسب و کارش به کار بگیرد.

در مقاله امروز قصد داریم تا یک دیدگاه کلی درباره تمام اجزای سئو را در اختیارتان بگذاریم و تمام اصول سئو و تکنیک‌های آن را با هم بررسی کنیم. اگر موافق باشید ابتدا دلایل اهمیت بالای سئو را یک بار با هم مرور کنیم و بعد به تکنیک‌ها و راه و روش‌های سئو بپردازیم.

سئو چیست؟

دلایل اهمیت بالای سئو سایت چیست؟

الان که دارم این مقاله را برای شما مینویسم ساعت 10.5 شب است و تا این لحظه حدود 2 میلیارد و 600 میلیون جستجو (فقط در یک شبانه‌روز که چند ساعتی هم مانده تا کامل شود) در گوگل انجام شده است. (این آمار را خودتان می‍توانید در لحظه از سایت Internetlivestat مشاهده کنید.)

این یعنی مردمِ دنیا 2-3 میلیارد بار در روز سوالشان را از گوگل می‌پرسند و در آن به  دنبال جواب می‌گردند. مردم دنبال سایت‌هایی هستند که جواب درستی به آن‌ها بدهند و نیازهای مدنظر آن‌ها را رفع کنند و جالب اینجاست که گوگل این نکته را به خوبی می‌داند. کافیست نگاهی به سیر تکاملی الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل و اهداف هر یک از آن‌ها بیاندازید تا ببینید که گوگل تا چه حد به رفتار کاربران اهمیت داده و دنبال این است که بهترین نتایج را به دست آن‌ها برساند.

تاریخچه سئو

بهترین نتایج گوگل همان‌هایی هستند که معمولاً در صفحۀ اول SERP (SEARCH ENGINE RESULT PAGE) می‌بینیم. اما برای تصاحب این جایگاه و اینکه راحت به دست کسانی که به دنبالمان هستند برسیم چه باید بکنیم؟ چه کار کنیم که بتوانیم نتایج صفحه جستجو را به نفع خودمان تغییر دهیم؟

خب، این کار ممکن است، آن هم به وسیلۀ سئوی سایت یا بهینه کردن سایت برای موتور جستجو (از جمله بینگ، یاهو و گوگل).

حالا یک سوال از شما دارم: سهم شما از این 2-3 میلیارد سرچ در روز چقدر است؟ سایت شما روزانه و ماهانه چقدر ورودی دارد؟

پاسخ به این سوال اهمیت سئو را بیش از پیش برایتان روشن خواهد کرد. با بهینه سازی یا سئوی سایت است که می‌توانید سهم بازدید خود را از طریق موتورهای جستجو بیشتر کنید. طبیعتاً هرچه این سهم بیشتر باشد سود شما نیز بیشتر خواهد بود.

تعریف سادۀ سئو (SEO)

SEO مخفف Search Engine Optimization است و اگر بخواهیم آن را به فارسی ترجمه کنیم می‌شود: بهینه سازی برای موتورهای جستجو

اما همین عبارت ساده چه معنی می‌دهد؟

در انجام فرایند سئو سعی بر این است که سایت ما به عنوان یک سایت خوب و مفید برای موتورهای جستجو شناسایی شود.

چرا؟ چون وقتی که موتورهای جستجو استاندارهای لازم را در سایت ما ببینند، در صفحه نتایج جستجو (SERP) جایگاه خوبی برای آن در نظر می‌گیرند. هر چقدر که سایتمان در صفحه SERP در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، تعداد مخاطبانی که لینک سایت را می‌بینند و وارد آن می‌شوند بیشتر است.

یک ضرب‌المثلی بین کارشناسان SEO وجود دارد که می‌گوید: اگر می‌خواهید چیزی را جایی قایم کنید که کسی آن را نبیند، صفحۀ دوم گوگل جای مطمئنیست.

سئو سایت

با همین مثال ساده می‌توانید اهمیت بسیار زیاد قرار گرفتن در نتایج نخست گوگل را بفهمید. برای انجام سئو تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تکنیکهای سئو کدامند؟

کارشناسان تکنیک‌های سئو را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک با توجه به اهداف شما می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

تکنیک سئو کلاه سفید: مورد اعتماد موتورهای جستجو باشید

سئوی کلاه سفید به مجموعه تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که مورد تایید موتورهای جستجو  است. استفاده از تکنیک‌های کلاه سفید نه تنها آسیبی به سایتتان نمی‌زند بلکه باعث می‌شود در بلند مدت به عنوان سایتی معتبر و قابل اعتماد نزد موتورهای جستجوی شناسایی شوید.

اعتماد سرمایه‌ای است که به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید و وقتی که به دست بیاید باید با دقت آن را حفظ کنید.

از جمله اقداماتی که در سئو کلاه سفید انجام می‌شود می‌توان به تولید محتوای با کیفیت و درجه 1، بهینه‌سازی تصاویر سایت، نشانه‌گذاری مطالب برای موتور جستجو و لینک‌سازی داخلی اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: سئو کلاه سفید چیست؟

تکنیک سئو کلاه خاکستری: مورد اعتماد موتورهای جستجو به نظر برسید

گاهی اوقات رقابت در تصاحب رتبه‌های بالای گوگل آنقدر بالا می‌گیرد که مجبور می‌شوید از یک سری کلک و حقه که گوگل هنوز آن‌ها را در لیست سیاه خود وارد نکرده است، برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کنید. به این تکنیک‌ها سئوی کلاه خاکستری می‌گویند.

تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری مورد تایید گوگل نیستند؛ اما نکته اینجاست که گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) متوجه آن‌ها نمی‌شود و شما همچنان کلاه سفید به نظر می‌رسید.

با توجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل به سرعت در حال به روزرسانی و پیشرفته‌تر شدن هستند مشخص نیست که چه زمانی دست شما برای گوگل رو شود و مورد غضب آن قرار بگیرید، برای همین توصیه می‌کنیم فقط در صورت لزوم و در صورتی که تسلط لازم را درسئو دارید از تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری کمک بگیرید.

ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی و بک لینک گرفتن از آن‌ها، کامنت گذاشتن در سایت‌های دیگر با هدفِ گرفتن بک لینک و حتی کامنت گذاشتن در سایت خودمان با هدف لینک دادن به دیگر مطالب سایت جزو تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری محسوب می‌شوند.

تکنیک سئو کلاه سیاه: موتورهای جستجو را دور بزنید

دسته سوم تکنیک‌های سئو که هیچ موتور جستجویی آن را تایید نمی‌کند و در صورت استفاده به صورت مورد جریمه آن‌ها قرار می‌گیرید سئو کلاه سیاه است. سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند ممکن است به مدت خیلی کوتاهی ترقی کنند، اما به همان سرعت هم توسط موتورهای جستجو شناسایی شده و نه تنها رشد نمی‌کنند بلکه جایگاهشان نیز در نتایج جستجو پس گرفته می‌شود.

سئوکاران کلاه سیاه قوانین موتورهای جستجو را زیر پا گذاشته و برای کسب رتبه در موتورهای جستجو از روش‌های اسپم استفاده می‌کنند.

ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که اگر قرار نیست از این تکنیک‌ها در سئو استفاده کنیم پس چرا باید آن‌ها را بشناسیم؟

در جواب به این سوال باید بگویم که با شناخت تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه یاد می‌گیرید که از آن‌ها دور بمانید و به خاطر کم تجربه‌گی خدایی نکرده سراغشان نروید!

از جمله تکنیک‌های سئوکاران کلاه سیاه که توصیه می‌کنیم از انجام آنها بپرهیزید، می‌توان به خرید لینک‌های بی‌کیفیت به مقدار زیاد، محتوای کپی شده و به کار بردن کلمات کلیدی با چگالی خیلی بالا اشاره کرد.

سئو کلاه سیاه

مطاله بیشتر: سئو کلاه سیاه چیست؟

انواع سئو کدامند؟

از تکنیک‌های سئو که بگذریم، سئو را در حالت کلی به دو نوع داخل سایت (On-Page SEO) و خارج سایت (Off-Page SEO) نیز تقسیم می‌کنند.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

به کلیه کارهایی که در داخل سایت به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و دریافت رتبه بهتر انجام می‌دهیم، سئو داخلی یا سئو داخل سایت گفته می‌شود.

سئو خارجی(Off-Page SEO)  چیست؟

به کلیه کارهایی که در خارج از سایت به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و دریافت رتبه بهتر انجام می‌دهیم، سئو خارجی یا سئو خارج سایت گفته می‌شود.

خب، همانطور که خودتان هم می‌دانید آشنایی کلی با سئو داخلی و خارجی سایت کافی نیست. برای درک بهتر این بخش می‌خواهیم وارد جزئیات سئو خارجی و داخلی بشویم و توضیحاتی راجع به هر یک از اقدامات لازم در هر بخش ارائه کنیم. پیشنهاد میکنم بعد از پایان این بخش تمام بخش‌های سئو داخلی و خارجی را به صورت موردی برای خودتان بنویسید و بر اساس آن مرحله به مرحله کار سئو سایت خود را انجام دهید.

برای سئو داخل سایت (On-Page SEO) چه کار باید بکنیم؟

1 - URL (آدرس سایت) را کوتاه، اما معنادار انتخاب کنید

آدرس صفحات مختلف سایت یا وبلاگ شما نیاز به بهینه‌سازی دارند. به دو نمونۀ زیر توجه کنید:

mysite.com/on-page-seo–2018

mysite.com/blog/archive/5/1/2018/on-page-seo-checklist-2018/page/12

خودتان با کدام یک راحت‌ترید و اطلاعات لازم را از آن می‌گیرید؟ بیشتر افراد با نمونه اولی موافقند، گوگل هم همینطور. Matt Cutts، سرپرست تیم Webspam گوگل در سال 2008 به این موضوع اشاره کرده است که الگوریتم‌های گوگل معمولاً 3 تا 5 کلمه در URL را ترجیح  می‌دهند. البته هر دوی نمونه‌ها از نظر موتورهای جستجو قابل قبولند و جریمه‌ای برای عبارات طولانی در نظر گرفته نمی‌شود؛ فقط اگر از زاویۀ تجربه کار نگاه کنیم، مورد اولی برای کاربران خواناتر است.

نکته دیگری که درباره URL سایت‌های ایرانی وجود دارد این است که آدرس‌ها را به زبان انگلیسی بنویسیم یا فارسی؟

در کل URL انگلیسی بهتر است؛ به چند دلیل:

  • آدرس انگلیسی کوتاهتر است
  • ایندکس شدن آدرس انگلیسی از فارسی سریعتر است
  • آدرس انگلیسی کاربرپسندتر است
  • آدرس‌های فارسی در آنالیتیکس یا هنگام اشتراک گذاشتن در پلتفرم‌های دیگر به هم ریخته و بسیار طولانی نمایش داده می‌شود

توجه: هنگام استفاده از حروف انگلیسی در آدرس سایت توجه کنید همه آن‌ها را با حروف کوچک نوشته باشید؛ چرا که اگر هاست سایت شما لینوکس یا یونیکس باشد ممکن است به مشکل بر بخورید.

2 - در مورد صفحۀ SERP تحقیق کنید

SERP (Search Engine Result Page) همان صفحۀ نتایج جستجوی شما است. به عبارت دیگر وقتی که یک کلمه یا عبارت را در موتور جستجو سرچ می‌کنید، به صفحه‌ای می‌روید که حاوی نتایج مختلفی است که به ترتیب بهتر و مرتبط‌تر بودن مرتب شده‌اند، به این صفحه SERP می‌گوییم.

اما چرا و چطور باید در مورد این صفحه تحقیق کنیم؟

هنگام رقابت در هر زمینه‌ای بهتر است که ابتدا رقبایتان را بشناسید و ببینید چه چیزی باعث برتری‌شان شده است. در مورد سایت نیز همینطور. کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خودتان را در گوگل جستجو کنید و سپس آدرس URL، عنوان، توضیحات، کلمات کلیدی و... نتایج موجود را بررسی کنید.

بد نیست وارد چندتا از این سایت‌ها نیز بشوید و از نظر ظاهری و محتوایی آن‌ها را با سایت خودتان مقایسه کنید. به این ترتیب نکاتی را که در سایت خودتان باید اضافه یا بهتر شوند را یادداشت کنید.

3 - تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

پیدا کردن کلیدواژه‌های پربازدید یکی از مهمترین مراحل بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله به آمار بالای جستجوها در روز اشاره کردم و از شما پرسیدم که سهم شما از این تعداد جستجو چقدر است؟

در واقع سهم شما بستگی به این دارد که چقدر در کلمات کلیدی مهمِ مرتبط با کسب و کارتان موفق عمل کرده باشید. شما باید بدامید که مخاطبانتان برای رسیدن به مطالب مورد نظرشان چه کلمات یا عباراتی را جستجو می‌کنند و کدامیک از این کلمات ارزش بیشتری برای شما دارد.

برای درک بهتر این موضوع به مثالی که می‌زنم خوب توجه کنید. فرض کنید که یک سایت روانشناسی دارید و می‌خواهید از این طریق مشتریان حضوری جذب کنید. با یک تحقیق ساده کلمات کلیدی متوجه می‌شوید که چه کلماتی در ماه جستجوی بیشتری دارند؛ سپس مقالاتی با این کلمات کلیدی تولید می‌کنید و از طریق تعدادی از کاربران را به مشتریان حضوری خود تبدیل می‌کنید.

تحقیق کلمات کلیدی در سئو

ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Resaerch) وجود دارد، حتی ابزار Keyword planner موجود در گوگل ادوردز هم برای تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کمکتان کند، اما اطلاعاتی که در تصویر می‌بینید توسط KWFinder گردآوری شده است. KWFinder یکی از ساده‌ترین و بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی است.

با KWFinder می‌توانید در روز 5 کلمه کلیدی دلخواهتان را رایگان جستجو کنید و لیستی از کلمات کلیدی نزدیک به آن‌ها و میزان جستجو و سایر اطلاعات را مشاهده کنید. برای استفاده نامحدود از KWFinder می‌توانید بسته‌های ماهانه یا سالانه خریداری کنید. اما در ابتدا همان 5 جستجوی رایگان هم کار شما را راه می‌اندازد.

4 - تگ‌های عنوان (Title Tags) را تمیزکاری کنید

تگ عنوان همان عبارت قابل کلیک کردنی است که گوگل آن را در SERP به کاربران نمایش می‌دهد. تگ عنوان تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت دارد. بهترین شکل برای تگ عنوان این است که حتماً در آن دو تا سه تا کلمه کلیدی به کار رفته باشد و بهتر است که کلمه کلیدی اصلی هم زودتر از بقیه آورده شود.

در ضمن فراموش نکنید که گوگل محدودیت 50 تا 60 کاراکتر را برای تگ عنوان قرار گرفته و بیشتر ازین تعداد کاراکتر نمایش داده نخواهد شد. پس، سعی کنید تایتل تگ صفحه را مختصر، مفید و جذاب بنویسید. جذاب از این نظر که توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را به کلیک کردن ترغیب کند. از جمله مواردی که به جذاب شدن تگ عنوان کمک می‌کند استفاده از علائمی مانند | + - و کلماتی مثلِ بهترین، 2018، راهنما، عالی و ... است. اما توجه کنید که افراط در هیچ امری خوب نیست!

5 - مطالبتان را تیتربندی کنید

برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را راحت‌تر خوانده و درک کنند بهتر است که متن‌های موجود در هر صفحه را برای آن‌ها بسته‌بندی کنید. چطور؟

برای این کار باید تیتربندی مطالب را در دستور کار دهید. هر مطلب دارای یک سری تیترهای اصلی و زیرتیتر است که ساختمان آن مطلب را شکل می‌دهند. در کدهای HTML این تیترها با H1، H2، H3، H4 و در CMS (سیستم مدیریت محتوا) با Heading 1 یا سرنویس 1 به بعد.

H1: در بیشتر CMS ها عنوان سئو یا عنوان صفحه در تگ H1 قرار می‌گیرد و نیازی نیست که یک بار دیگر آن را خودتان وارد کنید. کارشناسان می‌گویند که بهتر است فقط از یک تگ H1 در صفحه استفاده کنید، چرا که مهم‌ترین نکته در یک مقاله عنوان یا موضوع آن است که در همین تگ گنجانده می‌شود. توجه کنید که استفاده بیش از یک تگ H1 ضرری برای سئو ندارد فقط باید دقت کنید که ساختار به درستی دسته‌بندی شود.

H2: زیرتیترهایی که در درجه دوم اهمیت قرار دارند با تگ H2 مشخص می‌شوند.

H3: زیرتیترهای تیتر H2 در دسته‌بندی H3 قرار می‌گیرند و این ساختار به همین ترتیب تا H4، H5، H6 و ... ادامه دارد.

برای درک بهتر تیتربندی مطالب به این مثال توجه کنید:

فرض کنید که مغازه فروش فیلم‌های سینمایی دارید. اگر بخواهید مغازه خود را با توجه به تگ‌های عنوان دسته‌بندی کنید، ساختاری مشابه تصویر زیر خواهید داشت:

تیترهای مناسب سئو

توجه: سعی کنید تا جای ممکن در تگ‌های H2 از کلمات کلیدی استفاده کنید.

6 - توضیحات متا (Meta Description) را بهینه کنید

Meta Description یکی از فاکتورهای مهم سئو است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید. متا دیکسکریپشن یا توضیحات متا، همان توضیحاتی است که موتورهای جستجو برای توضیح بیشتر در صفحه SERP زیر تایتل تگ نشان می‌دهند. برای بهینه کردن توضیحات متا چه باید کرد؟

  • سعی کنید در توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • توضیحات متا باید حاوی خلاصه‌ای از محتوای صفحه باشد
  • توضیحات متا باید جذاب باشد و کاربر را به کلیک کردن ترغیب کند

توجه: محدودیت کاراکتری که گوگل در سال 2017 برای توضیحات متا اعلام کرده تا 300 کاراکتر است. اما با ارائه الگوریتم‌های جدید گوگل شاهد تغییر یا کم و زیاد شدن توضیحات متا توسط گوگل نیز هستیم. در حقیقت گاهی گوگل خودش تشخیص می‌دهد که با توجه به جستجوی کاربر چه بخشی از محتوا را به عنوان توضیحات متا نمایش دهد.

7 - از محتوای بلندبالا استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهند که در بین مقالات عمومی و تخصصی آن دسته که دارای تعداد کلمات بیشتری هستند در صفحه نتایج جستجو بالاتر بوده‌اند. پست‌هایی که بیشتر از 2000کلمه دارند در دستۀ بلند بالاها قرار می‌گیرند؛ اما آیا زیاد بودن تعداد کلمات به خودی خود روی SEO تاثیر دارد؟

خیر؛ زیاد بودن تعداد کلمات یک مطلب برای گوگل یا سایر موتورهای جستجو امتیاز مثبت نیست؛ نکاتی که باعث می‌شود محتوای طولانی تاثیر مثبتی روی سئو داشته باشد عبارتند از:

  • کاربر مدت زمان بیشتر در صفحه می‌ماند (این زمان برای گوگل مهم است و یک پوئن مثبت در نظر گرفته می‌شود)
  • می‌توانید به مطالب بیشتری داخل سایتتان لینک بدهید
  • احتمال اینکه از سایت‌های دیگر بک‌لینک بگیرید بیشتر است

نکتۀ مهم: تولید محتوای بلند و تاثیرگذار مستلزم این است که به بهترین شکل ممکن نوشته شود یا به اصطلاح همیشه سبز باشد. محتوای همیشه سبز به محتوایی می‌گویند که با گذشت زمان و نگارش محتواهای جدید همچنان بهترین است و چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌شود. علاوه‌براین، محتواهایی که بعداً تولید می‌کنید می‌توانند زیرمجموعه‌ای از محتوای همیشه سبزتان باشند و از آن لینک بگیرند.

8 - از مولتی مدیا استفاده کنید

محتوای تصویری 40 برابر بیشتر از محتواهای دیگر شانس به اشتراک گذاشته شدن در شبکه‌های اجتماعی را دارد، اینفوگرافیک‌ها به تنهایی سه برابر بیشتر از سایر محتوا در شبکه‌های اجتماعی لایک و Share می‌شوند و نیمی از مردم ویدئو را بهترین نوع محتوا می‌دانند.

خب، با این حساب می‌شود این نکته را استنباط کرد که مردم واقعاً (!) محتوای تصویری یا مولتی مدیا را دوست دارند!

استفاده از ویدئو، اینفوگرافیک و تصاویر مناسب در خلال پست‌های وبلاگ یا سایر صفحات سایت باعث می‌شود که سایتی یکنواخت و کسل‌کننده نداشته باشید. به این ترتیب خواننده مدت زمان بیشتری را در سایتتان می‌مانند، مطالب را با انگیزۀ بیشتری دنبال می‌کند و چه بسا که اگر به اندازه کافی جالب باشید، دوباره به سایتتان بازگردد.

استفاده از مولتی مدیا باعث می‍شود که چند فاکتور مهم ‌رتبه‌بندی سایت توسط موتورهای جستجو را به طور همزمان اجرا کنید: بهبود نرخ پرش، افزایش مدت زمان ماندن در سایت و نرخ بازگشت به سایت.

9 - عکس‌ها را بهینه کنید

اولین موردی که در مورد عکس‌ها حتماً باید بهینه کنید، حجم آن‌هاست. عکس‌های پرحجم صفحات سایت را سنگین می‌کنند و مدت زمان بیشتر طول می‌کشد که بارگذاری شوند. هیچ کاربری صفحات کند و سنگین را دوست ندارد و ترجیح می‌دهد که خیلی زود از آنها خارج شود.

به همین دلیل هم بانس ریت صفحه افزایش پیدا می‍کند و تاثیر منفی روی سئو می‌گذارد.

مورد بعدی این است که عکس‌ها حتماً باید Alt Tag و در صورت امکان Alt Description داشته باشند. تگ آلت و توضیحاتی که برای عکس وارد می‌کنید به موتورهای جستجو کمک می‌کند که بفهمند در این صفحه عکس‌هایی با چه موضوع و توضیحاتی به کار رفته است. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، هر چه موتور جستجو راحت‌تر بتواند سایت شما را بررسی کند، راحت‌تر می‌تواند متوجه امتیازات مثبت آن شود و آن‌ها را در رتبه‌بندی در نظر بگیرد.

توجه: در تگ آلت و توضیحات تصویر از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

10 - لینک‌های داخلی بسازید

منظور از لینک‌های داخلی، لینک‌هایی است که در خلال محتوا یا در بخش‌های مختلف سایت به صفحات و بخش‌های دیگر همان سایت می‌دهید.

اینکه برای لینک سازی داخل سایت چه استراتژی در پیش بگیرید به خودتان بستگی دارد اما در این جا به سه نکته مهم که بهتر است آن‌ها را به خاطر داشته باشید اشاره می‌کنیم:

  1. پست‌هایی که به هم مربوط، یا از یک مجموعه هستند باید به هم لینک شوند
  2.  در بین پست‌ها موضوعاتی که نیاز به توضیحات بیشتر دارند را به مقالات دیگر لینک کنید
  3. از نقشه سایت یا sitemap استفاده کنید تا ربات‌های خزندۀ موتور جستجو به راحتی بتوانند مطالب مرتبط به هم را دنبال و ایندکس کنند

نکتۀ مهمی که در لینک بیلدینگ داخلی وجود دارد این است که حتماً لینک‌ها باید با معنی، طبیعی و مرتبط به هم باشند. در ضمن بد نیست هر چند وقت یک بار لینک‌ها را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که لینک از بین رفته‌ای وجود ندارد.

11 - از نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) استفاده کنید

در نشانه‌گذاری اسکیما (یا شما) یک سری اطلاعات میکرودیتا به کدهای HTML داخل سایت اضافه می‌شود که خواندن سایت و درک محتوای آن را برای موتورهای جستجو راحتتر می‌کند.

برای مثال فرض می‌کنیم که محتوای سایت شما درباره یک فیلم است؛ اگر بخواهید که موتور جستجو متوجه موضوع محتوا (فیلم)، امتیاز بیننده‌ها به فیلم (4.5) و لینک دانلود فیلم شوند. برای این کار می‌تواند از سه تکه کد اسکیما که هر کدام به موضوع خاصی اشاره دارند استفاده کنید.

به این ترتیب موتورهای جستجو  به راحتی این اطلاعات را پیدا می‌کنند و از آن‌ها در رتبه‌بندی سایت استفاده می‌کنند. در تصویر زیر نیز یکی از کاربردهای نشانه‌گذاری اسکیما را می‌بینید.

همانطور که می‌بینید، هنگام جستجوی نام فیلم، بازی، موسیقی، آثار هنری و ... کادری در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود که حاوی اطلاعات مختلفی است. در این کادر لینکی به سایت‌های مختلف وجود دارد.

سایت‌هایی که لینک آن‌ها را می‌بینید از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کرده‌اند. برای اینکه مطمئن شوید کدهای اسکیمای سایت Rotten tomatoes را در تصویر زیر ببینید.

برای سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) چه کار باید بکنیم؟

بعد از تکمیل کردن چک لیسا سئو داخلی سایت نوبت به سئو خارجی می‌رسد. مهمترین نکته در Off-Page SEO ساختن لینک‌های خارجی است. برای لینک بیلدینگ خارجی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید.

1 - لینک‌هایی فعلی را بررسی کنید

اگر مدت نسبتاً زیادی از راه‌اندازی سایتتان می‌گذرد بد نیست به بازبینی لینک‌هایی که تا الان گرفته‌ابد بپردازید و موارد مخرب را هر چه سریعتر حذف کنید. این کار به این دلیل است که لینک‌های خارجی سایت باید از منابع معتبر و مرتبط با موضوع سایتمان گرفته شده باشند.

لینک خریدن از سایت‌هایی که کارشان خرید و فروش لینک است و تعداد زیادی لینک به انواع و اقسام سایت‌ها دارند کاری اشتباه است. بعد از الگوریتم فرد (fred) هم این موضوع پررنگ‌تر شد؛ تا جایی که بسیاری از سایت‌ها جایگاه عالی خود را از دست داده و عملاً نابود شدند.

برای اینکه لینک‌های خارجی سایتتان را رصد کنید می‌توانید از ابزار Semrush Backlink کمک بگیرید و در صورتی که موارد اسپم یا مضر مشاهده کردید نسبت به از بین بردن آن لینک‌ها اقدام کنید.

توجه: لینک‌های سالم خارجی یا به طور طبیعی به دلیل کیفیت بالای محتوا توسط وبسایت‌های دیگر گرفته می‌شوند یا اینکه از منابعی با اعتبار دامنه بالا و تعداد لینک‌های متعادل هستند.

2 - محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم از جهت برندسازی نقش مهمی دارد و هم از این جهت که می‌توانید لینک محتوای سایتتان در آن‌ها به اشتراک گذاشته و خوانندگانی را جذب کنید. داشتن یک دکمه به اشتراک گذاری مطالب در سایت به همین دلیل توصیه می‌شود. به این ترتیب هم خودتان و هم خوانندگانی که محتوای شما را پسندیده‌اند می‌توانند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

از جمله شبکه‌های اجتماعی که به درد این کار می‌خورند می‌توان به لینکدین، گوگل پلاس، اینستاگرام و تلگرام اشاره کرد.

3 - در شبکه‌هایی مثل ویرگول و Medium عضو شوید

شبکه‌های اجتماعی ویرگول و مدیوم (به زبان انگلیسی) ماهیت وبلاگ نویسی دارند و بیشتر اعضای آن‌ها را برنامه‌نویسان و فعالان دیجیتال مارکتینگ تشکیل می‌دهند. بنابراین نوشتن مطلب در این شبکه‌ها و لینک دادن به مطالب سایتتان یک تکنیک خوب برای لینک‌سازی خواهد بود. در ویرگول شما وبلاگی با محتوای باکیفیت و مرتبط خواهید داشت، پس لینک گرفتن از آن نه تنها ضرری ندارد بلکه در رتبه‌بندی هم تاثیر مثبتی دارد.

4 - از تکنیک پست مهمان استفاده کنید

پست مهمان مطلبی اختصاصی است که برای یک سایت پربازدید می‌نویسید و از مدیر آن سایت تقاضا می‌کنید تا آن را در سایتش قرار دهد. شما در ازای این مطلب یک لینک به صفحه اصلی سایتتان یا لینکی با انکر تکست مرتبط می‌گیرید.

نکتۀ پست مهمان در این است که موتور جستجوی گوگل به سایت‌های معتبر اعتماد دارند و وقتی که آن‌ها به سایت شما لینک دهند یا مطلبی از آن را معرفی کنند، سایت شما را نیز بااعتبار تلقی می‌کند. به این ترتیب بر ارزش سایت شما افزوده شده و در رتبه‌بندی لحاظ می‌شود.

پس: هنگام استفاده از تکنیک پست مهمان، به اعتبار سایتی که پستتان قرار است در آن منتشر شود خیلی دقت کنید.

5 - از رپورتاژ آگهی کمک بگیرید

رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات است که به صورت گزارش خبری یا مطلبی آموزنده نوشته می‌شود و در آن به طور نامحسوس تبلیغ یک سایت یا لینک‌هایی به آن قرار داده می‌شود.

رپورتاژ آگهی هم در برندینگ موثر است و هم با لینک‌هایی که به سایتتان می‌دهد روی سئو تاثیر مثبت دارد.

سایت‌های پربازدید یا خبری در ازای دریافت مبلغی مشخص رپورتاژ شما را در سایتشان منتشر می‌کنند.

6 - در فروم‌ها لینک خارجی بسازید

فروم‌ها مکانی برای بحث و تبادل نظر هستند. شما می‌توانید در فروم‌هایی که موضوعشان با سایت شما مرتبط است بحث ایجاد کنید و از کاربران بخواهید تا در آن شرکت کنند. در این بین اگر سوالی مطرح شود که پاسخ آن را در سایتتان داشته باشید می‌توانید به آن لینک بدهید.

دقت کنید: لینک سازی به هر شکلی، اگر از حالت طبیعی خارج شود و گوگل آن را شناسایی کند، روی سئو تاثیر منفی خواهد داشت.

گوگل مدام در حال تغییر و به روزرسانی است و هدف از تمام این تغییرات این است که سایت‌ها را به بهترین شکل ممکن رتبه‌بندی کند و کاربران را به بهترین نتایج برساند.

در تغییرات مداوم گوگل, معمولاً یا الگوریتم جدیدی به موتور جستجو اضافه می‌شود که وظایف خاص خودش را دارد، یا اینکه هسته اصلی موتور جستجو آپدیت می‌شود. در این بخش به تعدادی از این الگوریتم‌های مهم و تاثیری که بر سئو دارند، اشاره خواهیم کرد.

الگوریتم گوگل پاندا

این الگوریتم در سال 2011 ارائه شد. هدف الگوریتم پاندا این است که سایت‌های حاوی محتوای بی‌کیفیت را شناسایی و جریمه کند. بی‌کیفیت از نظر پاندا یعنی کپی بودن، کوتاه و به درد نخور بودن و حاوی تعداد بیش از حدی کلمات کلیدی بودن.

برای دور ماندن از خطر پنالتی یا جریمه الگوریتم پاندا چند نکته را در نظر بگیرید:

  • محتوای دسته اول تولید کنید
  • نیاز مخاطبان را رفع کنید
  • سعی کنید که بیشتر از 300 کلمه بنویسید
  • از کلمات کلیدی به صورت متعادل استفاده کنید
  • از تکنیک cloacking (نمایش محتوایی مغایر با آنچه در موتورجستجوگر نمایش می‌شود) دوری کنید

الگوریتم گوگل پنگوئن

پنگوئن در سال 2012 به جمع الگوریتم‌های گوگل پیوست. الگوریتم پنگوئن با لینک‌سازی اسپم مخالف است و سایت‌هایی را که از این شیوه استفاده کرده‌اند جریمه می‌کند. در امان ماندن از جریمه پنگوئن ساده است؛ فقط کافیست لینک اسپم نسازید و فقط از منابع معتبر لینک دریافت کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم HummingBird یا همان مرغ مگس‌خوار گوگل نسبت به دوتای قبلی کمی پیچیده‌تر است. تمرکز اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل روی جستجوی معنایی است و سعی می‌کند درست مانند نامش سریعترین و دقیق‌ترین نتایج را به کار برساند.

برای مثال شما کلمۀ "شیر" را در اینترنت جستجو می‌کند و سپس با توجه به سابقۀ جستجوی شما، نتیجۀ یک شیر پاستوریزه نمایش داده خواهد شد.

در واقع مرغ مگسخوار گوگل روی معنی یک کلمه خاص تمرکز ندارد؛ بلکه محتوا را می‌خواند و به مترادف‌ها و هم‌معنی‌های کلمات نیز توجه می‌کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

گوگل این بار پا را فراتر از محتوا گذاشته و با ارائه الگوریتم دیگری که کبوتر نام گرفته است، نزدیکترین مکان‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. کافیست در گوگل عبارتی مثل "رستوران‌های نزدیک من" را سرچ کنید تا گوگل نزدیک‌ترین رستوران‌ها را به شما پیشنهاد کند.

با ظهور الگوریتم کبوتر بعضی نتایج جستجو به موقعیت‌های جغرافیایی محدود شده‌اند و از این جهت کاربران زودتر به نتایج دلخواهشان می‌رسند.

آپدیت فرد (Fred) گوگل

اگر یادتان باشد کمی بالاتر به آپدیت فرد اشاره کرده بودیم. دقت کنید که Fred الگوریتم نیست و تنها یک آپدیت جدید است که در سال 2017 به هستۀ موتور جستجوی گوگل اضافه شد. بعد از این آپدیت سایت‌هایی که درصد لینک‌های تبلیغاتی آن‌ها بیشتر از حد معمول، یا بهتر بگوییم بیشتر از محتوای مفید آن بود جریمه و از صحنۀ نتایج جستجو محو شدند.

اگر می‌خواهید از آپدیت فرد گوگل ضربه نخورید محتوای با کیفیت تولید کنید، از لینک‌های پولی که توسط سایت‌های بی‌اعتبار فروخته می‌شوند جداً دوری کنید، اگر سایتی هستید که از لینک فروختن درآمد دارید حتماً تناسب بین تبلیغات و محتوای مفید را رعایت کنید و تجربه کاربری خوبی طراحی کنید.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

الگوریتم رنک برین در سال 2015 معرفی شد. این الگوریتم از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (machine learning) برای سنجش کیفیت سایت و رتبه‌بندی آن در نتایج جستجو استفاده می‌کند و حتی الگوریتم‌های دیگری مانند پاندا و پنگوئن را نیز مدیریت می‌کند. نکته مهم در الگوریتم رنک برین یادگیری مداوم آن است؛ یعنی چه؟

در فرایند یادگیری ماشین، کامپیوتر -مانند یک انسان هوشمند- به مرور زمان بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که جمع آوری کرده است، عملکرد خود را بهتر می‌کند. در الگوریتم رنک برین نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

با این رویه‌ای که گوگل و به خصوص الگوریتم رنک برین در پیش گرفته است، تاثیر تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه روز به روز کمتر و کمتر می‌شود و در عوض سئوی کلاه سفید بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. هدف رنک برین جمع‌آوری بهترین نتایج برای کاربران است، پس تمام تکنیک‌های سئوی کلاه سفید برای گرفتن امتیاز از آن جواب می‌دهند؛ به علاوۀ اینکه رفتار کاربران بیش از پیش زیر ذره‌بین گوگل قرار گرفته و هر چقدر که کاربران تجربۀ بهتری داشته باشند به نفع شماست.

خب، در این بخش مختصری از الگوریتم‌های مهم گوگل را خواندید، در مطالب دیگر سایت هم احتمالاً بیشتر به این الگوریتم‌ها بپردازیم اما چیزی که مسلم است این است که گوگل یک هدف دارد و آن هم این است که ارزشمندترین و مرتبط‌ترین محتوا را به دست کاربران برساند؛ پس شما هم در همین جهت فعالیت‌های خود را تنظیم کنید تا اگر در آینده از الگوریتم جدیدی رونمایی شد، یک شبه همه چیزتان را از دست ندهید!

حالا وقت آن است که روند سئوی سایتتان را آنالیز کنید!

سئو عملی نیست که چند روزه انجام شود و برای همیشه رتبه اول گوگل را تصاحب کنید. اگر می‌خواهید سایتتان همواره جایگاهش را در نتایج نخست گوگل حفظ کند باید مدام آن را آنالیز و بررسی کنید، باگ‌‌های آن را رفع کنید، عملکرد رقبا را زیر نظر داشته باشید و در یک کلام، سئو را ادامه بدهید!

در این بخش ابزارهایی را با هم بررسی می‌کنیم که کار آنالیز سایت را برایتان راحت کرده‌اند.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که اطلاعات بسیار خوب و مفیدی را درباره کاربرانی که به سایت مراجعه کرده‌اند، عملکرد سایت و خطاهای موجود در سایت در اختیارتان قرار می‌دهد. یادگیری گوگل آنالیتیکس یکی از واجبات سئو است و حتی اگر قرار باشد جایی به عنوان کارشناس سئو یا تولید محتوا استخدام شوید حتماً باید به آن مسلط باشید.

ابزار تست سرعت سایت گوگل (Google PageSpeed Insights)

این ابزار سرعت سایت شما را تست می‌کند و مواردی را که نیاز به بهبود و بازبینی داشته باشند به شما می‌گوید. رفتار کاربران با سرعت سایت نیز در ارتباط است، برای همین می‌توان گفت که سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی نتایج در موتور جستجو است.

گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول

گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) که نام آن بعدها به گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) تغییر کرد، از ابزارهای مهم و کلیدی گوگل به شمار می‌رود. با کمک این ابزار می‌توانید به راحتی سلامت سایتتان را بررسی کنید. این ابزار شما را در جریان لینک‌های داخلی و خارجی، ریسپانسیو بودن در موبایل، جریمه‌های احتمالی گوگل و روند جستجوهای کاربران می‌گذارد و اگر در هر کدام مشکلی پیش آمده باشد می‌توانید سریع آن را برطرف کنید.

Semrush

Semrush یکی دیگر از ابزارهای خوب و کارکردی برای بررسی وضعیت سئوی سایت است. نسخۀ رایگان Semrush اطلاعات محدودتری نسبت به نسخۀ Pro در اختیارتان می‌گذارد اما همین اطلاعات هم تا حدی زیادی راهگشا خواهد بود.

Spyfu

بهتر است که بدانیم که رقبایمان از چه روش‌هایی برای SEO استفاده می‌کنند و چه نقاط ضعف و قوتی دارند.

ابزار Spyfu در این راه کمکتان می‌کند. وارد سایت Spyfu شوید، آدرس سایت رقیب را وارد کنید و از امکاناتی مانند پیدا کردن کلمات کلیدی ادوردز رقیبان که شما تا به حال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، رقابت بر سر تبلیغاتی کلیکی، پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو، بک‌لینک‌های رقیب در شبکه‌های اجتماعی و ...استفاده کنید.

توجه کنید که اسپای‌فو رایگان نیست و برای بستۀ پایه باید 39 دلار در ماه بپردازید.

تجربه کاربری + سئو = یک ترکیب همیشه موفق

تا اینجای مقاله چندین بار به این نکته اشاره کردیم که گوگل برای کابران اهمیت زیادی قائلی است و همواره تلاش می‌کند تا جستجو را برای آن‌ها راحتتر کند؛ خب با این تفاصیل می‌توان گفت که سئو و تجربه کاربری (User Exprience) چیزی نیستند که وجود یکی به دیگری آسیب بزند.

SEO موتورهای جستجو را هدف قرار می‌دهد، UX کاربران را، و هر دوی این‌ها در تلاشند تا بهترین تجربه را برای کاربر رقم بزنند.

در این بخش خلاصه‌ای از نکاتی را که هم در سئو و هم در طراحی تجربه کاربری باید به آن‌ها توجه کنید مرور می‌کنیم.

  • رعایت اندازه‌های  H1 و H2 (به این صورت که H1  H2بزرگترین عنوان باشند و عنوان‌های بعدی اندازه کوچکتری نسبت به آن‌ها داشته باشند)
  • کلمات کلیدی را در منوی سایت به کار ببرید بطوریکه انتقال کاربر بین صفحات به سادگی امکان‌پذیر باشد
  • در لینک‌سازی داخلی می‌توانید از دکمه‌های فراخوان عمل (Call To Action) استفاده کنید
  • طراحی پرسونا و مسیر مشتری را هرگز فراموش نکنید
  • سرعت بارگذاری سایت را بهینه کنید
  • به زیبایی بصری در ساختار صفحه و محتوا توجه کنید
  • در کنار پست‌‌ها دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید

به پایان آمد این دفتر اما حکایت همچنان باقیست

بله دوستان، بالاخره مقالۀ سئو چیست هم به پایان رسید و اگر با دقت آن را مطالعه کرده باشید، با کلیات سئو، تکنیک‌های آن، سئوی داخلی و خارجی، الگوریتم‌های گوگل و نکات مهمی که در هر بخش باید بدانید، آشنا شدید.

اما... حکایت SEO همچنان باقیست و به همین مقاله ختم نمی‌شود. قوانین SEO مدام در حال به روزرسانی هستند و برای استاد شدن در آن شما هم باید با این بروزرسانی‌ها همگام باشید.

در ضمن اگر در مورد هر یک از بخش‌های این مقاله تجربۀ خاصی دارید یا نکته‌ای را می‌بینید که فراموش شده، خوشحال می‌شویم با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
مجتبی میر محمدی
1 ماه پیش
ریپورتاژ اکهی کلا چیزی که همه جا استفاده میشه یا فقط تو ایران هستش؟ من در حال سئو کردن یک سایت به زبان انگلیسی هستم و نمیدونم که ایا این کار قابل اجراست یا نه ولی تا حالا تو سایت های خارجی این موضوع رو ندیدم
عابدی
1 ماه پیش
مشه راجع به سایت مپ بیشتر توضیح بدین؟ این که چی هست و چجوری میتونه به سئو سایت ما کمک کنه؟ جزو کد نویسی سایت محسوب میشه یا نه؟
ارمان
1 ماه پیش
نکته ای که وجود داره این هست که عکس با کیفیت حجم بالایی داره یعنی باید برای داشتن یه سایت سئو شده حتما یه چیز رو فدا کرد؟ یعنی یا سئو خوب یا کیفیت عکس خوب؟ به نظر میرسه عکس با کیفیت یکی از نماد های احترام به کاربر باشه ولی اینجوری که به نظر میاد این تفکر غلطی محسوب میشه؟
مسافر
1 ماه پیش
میشه در مورد رپورتاژ آگهی بیشتر توضیح بدین؟ من شنیدم رپورتاژ جزو روشای سئوی کلاه سیاه محسوب میشه چون گوگل به طریقی متوجه میشه که شما یه جورایی تقلب کردین!
سفیر دوستی
1 ماه پیش
شاید باورتون نشه ولی سئو زندگی منو تغییر داد! با کمک سئو تونستم سایتمو بیارم بالا. بعد بیشتر دیده شدم و طبیعتا مشتریام زیاد شدن و همه اینا رو مدیون سئوکار درجه یکمم! به سئو سایتتون اهمیت بدین!چون بیشتر از چیزی که فکر کنین میتونه بهتون نتیجه بده.
آزاده نامدار
1 ماه پیش
سئو رو نمیشه با کتاب و جزوه یاد گرفت بلکه سئو حاصل تجربه ست.سئو یه مبحث تئوری نیست بلکه یه مفهوم کاملا عملی و کاربردیه. سئو یعنی بتونی با ابزاری که داری به بهترین نحو ممکن کار کنی و بهترین نتیجه رو دریافت کنی!سئو راه و روشیه برای اینکه خودتو از فرش به عرش برسونی!ممنون از مطالب مفیدتون
پدیده
1 ماه پیش
یه سواال؟؟؟ میزان سختی یک کلمه را چطور میشه فهمید؟ که آیا با توجه به نوپابودن یک سایت کلمه مد نظر جواب میده یا نه؟؟
آزاده نامدار
1 ماه پیش
عالی بود.
پریا
2 ماه پیش
پرفکت!:)))
سعید
2 ماه پیش
چقدر خوب لینک داده بودین به صفحات دیگه ممنون
نگار
2 ماه پیش
چقدررر کامل بود.ممنونتم دیجی ویت!
سارا
2 ماه پیش
واقعا عالی بود
شایان امیری
2 ماه پیش
عکس هاتون چقد خاص و مرتبطه اینه فرق کسی که کارش سئو باشه با یه سایت عادی
مارال
2 ماه پیش
همه ی سایت ها سئو رو خیلی ابتدایی و سطحی برسی کردن ولی شما کاملا وارد نکات ریز شدین عالی بود
محمد امین
2 ماه پیش
گوگل هر سری که الگوریتم جدید منتشر میکنه جای خاصی اعلام میکنه ایا؟
مریم خالقی
2 ماه پیش
کاش این نکات ریز و وبمستر ا بیشتر جدی بگیرن و باور کنن که بدون سئو نمیشه پیشرفت
الناز حاجیان
2 ماه پیش
چقر کامل بود مشتاقم بدونم تو مقاله های بعدیتون چی میگین چون به نظر من همه چی و گفتین اینجا
هدیه
2 ماه پیش
مطالب سایتتون به تمام سوالای من جواب داد.ممنونم واقعا
فیروزه
2 ماه پیش
واقعا عالی بود.مرسی
مهلا کتابت
2 ماه پیش
صدرا جون باهات موافقم به تمااام جواب سوالام رسیدم
آریان امیریان
2 ماه پیش
با این حجم از حساسیت گوگل به نظر شما کار سئو سایتم و از کجا شروع کنم؟؟؟؟؟
صدرا
2 ماه پیش
تا امروز فکر میکردم که سئو فقط گول زدنه گوگل ولی با این مقاله کاملا دیدم عوض شد مرسییییییی
نگین رزمجو
2 ماه پیش
برای من که میخوام سایت نوپای خودم رو بهبود بدم سئو بهترین و ارزون ترین راهه
علی
2 ماه پیش
سلام.الگوریتم های گوگل چندوقت یکبار آپدیت میشن؟
مریم
2 ماه پیش
ممنون از مطالب مفیدتون.کدوم از روش های سئو داخلی یا خارجی تاثیرگذاری سریعتری دارن؟