دیجی ویت
سئو منفی (Negative SEO) چیست و چگونه از شر آن در امان بمانید؟
سئو منفی (Negative SEO) چیست؟

سئو منفی (Negative SEO) چیست و چگونه از شر آن در امان بمانید؟

جهان سئو تغییرات چشمگیری به نسبت سال‌های گذشته داشته است. این روزها رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مانند قبل ساده نیست. ما در مقاله‌هایمان از سئو زیاد گفته‌ایم و همیشه همیشه تاکید کرده‌ایم که از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید، محتوای مفید تولید کنید، به تجربه کاربری سایتتان اهمیت بدهید و به دنبال بک‌لینک‌های بی‌کیفیت نباشید.

حتی سئو کلاه سیاه بودن هم دیگر مثل سابق راحت نیست و شما نمی‌توانید به این راحتی‌ها گوگل را فریب دهید. اما بحثی که امروز در این مقاله مطرح است، سئوی منفی یا Negative SEO است. من در این مقاله ابتدا به این می‌پردازم که سئو منفی چیست و شما چگونه سایت خود را در مقابل سئو منفی محافظت کنید. اگر به بزرگ شدن کسب و کارتان فکر می‌کنید و به آینده خود امیدوارید، خواندن این مقاله برای شما حیاتی است. اما پیش از هر چیز

سئو منفی چیست؟

در یک کلام باید بگویم که سئوی منفی یعنی خراب کردن جایگاه رقیب.

همانطور که می‌دانید سئو به دو بخش سئو خارجی off-page و سئو داخلی on-page تقسیم می‌شود. سئوی منفی بیشتر در بخش سئوی خارجی اتفاق می‌افتد و به روش‌ها و تکنیک‌های غیرقانونی گفته می‌شود که باعث پایین آوردن جایگاه رقیب می‌شود. البته در موارد محدودی به دستکاری کردن محتوای سایت و سئوی داخلی هم منجر می‌شود. سئوی منفی انواع و اقسام مختلفی دارد و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

انواع تکنیک‌های سئو منفی

در این بخش می‌خواهیم به انواع اقسام تکنیک‌ها و حقه‌های سئوی منفی بپردازیم:

1 - سرازیر کردن هزاران لینک مخرب به سایت شما (Link Farms)

وجود یک یا دو لینک اسپم به رتبه سایت شما ضرر نمی‌زند. دقیقا به همین دلیل اگر کسی بخواهد جایگاه شما را خراب کند، باید هزاران لینک مخرب را به سمت سایت شما روانه کند. به هزاران هزار لینک در اصطلاح مزرعه لینک گفته می‌شود. عموما بیشتر این لینک‌ها از انکر تکست یکسان، عموما نامرتبط و حتی غیر اخلاقی استفاده می‌کنند.

2 - کپی کردن محتوای سایت شما و انتشار آن در وبسایت‌های دیگر

کپی کردن محتوای وبسایت شما و انتشار آن در وبسایت‌های دیگر یکی دیگر از روش‌های سئوی منفی است که می‌تواند به جایگاه شما ضربه بزند. عموما الگوریتم‌های گوگل به طور هوشمندانه می‌تواند محتوای اصلی را از محتوای کپی تشخیص دهد، اما در مواردی هست که خزنده‌های گوگل ابتدا محتوای کپی شده را تشخیص می‌دهند که در این حالت آن محتوا به عنوان محتوای اصلی شناسایی می‌شود و محتوای سایت شما به عنوان کپی.

3 - هک کردن سایت شما

البته که هک کردن یک وبسایت کار چندان راحتی نیست، اما چندان دشوار هم نیست. هکرها با روش‌هایی مانند ریدایرکت کردن صفحات شما، یا ساختن هزاران لینک اسپم می‌توانند سایت شما را هک کنند.

4 - ایجاد بک‌لینک‌هایی با انکرتکست‌های نامرتبط و یا حاوی کلمات کلیدی غیر اخلاقی و غیر قانونی

در این حالت سئوکاران منفی با انکرتکست‌هایی که حاوی کلمات کلیدی غیر اخلاقی و یا غیر قانونی (مثلا قمار، پوکر و ...) است، اعتبار سایت شما را پایین می‌آورند.

  • پاک کردن بک‌لینک‌های با کیفیت شما
  • ساختن اکانت‌های فیک با نام کاربری شما و خدشه‌دار کردن اعتبار شما در فضای آنلاین

حالا جدی جدی باید نگران سئو منفی باشیم؟

امیدوارم تا اینجای مقاله وحشت سراپای وجودتان را نگرفته باشد. داستان به این کشکی‌ها هم نیست. به صورت کلی باید بگویم که این خطر بیشتر سمت کسب و کارهای بزرگ است و بیزینس‌های کوچک عموما نباید خیلی نگران Negative SEO باشند. اما همانطور که از قدیم گفته‌اند: پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است از سایت خود خوب مراقبت کنید و اجازه ندهید به آن حمله شود، به جای اینکه بعدا بخواهید آن را از حمله نجات دهید. اما چگونه؟ به ادامه مطلب توجه کنید.

چگونه از شر سئو منفی در امان بمانید

در ادامه چند راهکار مفید و کاربردی را با هم بررسی می‌کنیم تا خیال شما را از بابت سئوی منفی راحت کنیم.

1 - هشدار ایمیلی گوگل وبمستر تولز (گوگل سرج کنسول) را فعال کنید

اگر این هشدار را فعال کنید، در موارد زیر از وبمستر تولز ایمیل دریافت خواهید کرد:

  • وقتی توسط یک بدافزار به شما حمله شده باشد.
  • وقتی صفحات شما در گوگل ایندکس نشده باشد.
  • وقتی اتصال با سرور شما دچار مشکل شده باشد.
  • وقتی گوگل شما را جریمه کرده باشد.

اگر هنوز سایت خود را به گوگل سرچ کنسول متصل نکرده‌اید، ابتدا و قبل از هرکاری اینکار را انجام دهید؛ چرا که علاوه بر مواردی که گفتم، گوگل وبمستر تولز مزایای زیادی برای سایت شما دارد. برای اینکه ایمیل‌های وبمستر تولز را هم دریافت کنید، تنها کافی است گزینۀ Enable Email Notifications را انتخاب کنید و سپس Receive Alerts For All Types Of Issues را بزنید تا این هشدارها را دریافت کنید.

سئو منفی (Negative SEO)

خب، این تنها قدم اول بود. حالا با من همراه شوید تا وارد بخش مهم‌تر شویم.

2- به طور پیوسته بک‌لینک‌های سایت خود را مانیتور کنید

این تقریبا مهم‌ترین کاری است که در مورد سایت خود می‌توانید انجام دهید. بدترین کاری که سئو منفی در مورد سایت شما می‌تواند اتفاق بیافتد، سرازیر کردن بک لینک‌های مخرب و بی‌کیفیت به سایت شماست. یک حالت دیگر این است که ری‌دایرکت‌هایی را روی سایت شما اجرا کنند و کاربران شما را به صفحات دیگری هدایت کنند. پس برای شما حیاتی است که بدانید چه زمانی کسی در حال ساختن بک لینک‌های مخرب و ریدایرکت‌های خراب برای شماست. در ادامه چند ابزار برای شناسایی و بررسی بک لینک‌هایتان به شما معرفی می‌کنم:

SEO SpyGlass: این ابزار هم نمودار رشد تعداد بک لینک‌هایتان و تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده را به شما نشان می‌دهد. بنابراین اگر نمودار شما دچار رشد ناگهانی شود، باید شست‌تان خبردار شود که این طبیعی نیست و احتمالا توطئه‌ای در کار است. حالا می‌توانید بک لینک‌های مخرب را Disavow (این چیزی نیست جز همان بلاک کردن) کنید.

Ahrefs: این یکی از کاملترین ابزارها برای بررسی بک لینک‌های سایت شماست. در بخش Backlink Types شما می‌توانید ریدایرکت‌های خود را بررسی کنید. در حالت عادی این ریدایرکت‌ها نگران کننده نیستند، اما اگر با یک رشد ناگهانی در این بخش مواجه شدید و یا با حجم زیادی از بک لینک، ممکن است گرفتار سئوی منفی شده باشید.

MonitorBacklinks.com: این هم یکی از بهترین و ساده‌ترین ابزارها برای کنترل بک لینک‌های شماست و هر زمان که شما بک لینک‌های با کیفیت خود را از دست بدهید یا بک لینک‌های اسپم به سایت شما روانه شود، از طریق ایمیل به شما هشدار می‌دهد.

3 - از بک لینک‌های با کیفیت خود به خوبی محافظت کنید

عموما بسیاری از اسپمرهای خبیث تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین بک‌لینک‌های شما را از بین ببرند. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که چگونه اینکار را می‌کنند؟ جوابش به حدی ساده است که باورتان نمی‌شود. با صاحب سایتی که به شما بک لینک داده است، تماس می‌گیرند، خود را به جای شما معرفی می‌کنند و از آنها می‌خواهند که لینک‌هایی که به وبسایت شما داده شده است، را حذف کنند. (همینقدر احمقانه!)

برای اینکه بتوانید به خوبی جلوی این اتفاق را بگیرید، هنگامی که با وبمستر سایت‌های دیگر در ارتباط هستید، از به جای اکانت Gmail یا یاهو، ایمیل با دامنۀ سایت خودتان استفاده کنید. این به آنها ثابت می‌کند که وبسایت متعلق به شماست و نه کس دیگر.

علاوه بر این همیشه بک لینک‌های با کیفیت خود را بررسی کنید. در اینجا باز از ابزار Monitor Backlinks یاد می‌کنیم. در این بخش همانند تصویری که می‌بینید، شما می‌توانید بک لینک های خود را بر اساس Page Rank و یا Social Activity  مرتب کنید.

سئو منفی (Negative SEO)

همینطور می‌توانید به بهترین بک لینک های خود یک تگ اضافه کنید. در این صورت همیشه می‌توانید ببنید که آیا بک لینک های با کیفیت شما حذف شده‌اند یا نه. برای اینکار تنها کافی است، بک لینک مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی گزینۀ Edit کلیک کنید.

سپس تگ خود را به آن اضافه کنید، با اینکار بعدا می‌توانید این فیلتر را انتخاب کنید و این بک لینک‌های خود را به راحتی پیدا کنید.

سئو منفی (Negative SEO)

بعد از اینکه لیست خود را ایجاد کردید، با استفاده از تگی که قبلا به آنها داده‌اید، آنها را فیلتر کنید و وضعیت آنها را بررسی کنید. اگر تغییر یا حذفی دیدید، باید به وبمستر آن سایت زنگ بزنید و ببینید که چرا این لینک‌ها حذف شده‌اند.

سئو منفی (Negative SEO)

4 - از وبسایت خود در مقابل بدافزارها و هکرها محافظت کنید

این را بدانید که وبسایت شما روزانه در معرض حمله‌های زیادی از سمت بدافزارها و هکرها قرار می‌گیرد. بنابراین امنیت یکی از مهم‌ترین ارکان سایت شماست. برای اینکه امنیت وبسایت خود را حفظ کنید، کافی است موارد زیر را در مورد وبسایت خود به کار بگیرید.

  • اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، پلاگین Google Authenticator Plugin را نصب کنید و یک پسورد دو مرحله‌ای برای سایت خود ایجاد کنید. با این کار هر زمان که شما به سایت وردپرس خود وارد شوید، باید کدی که از طریق Google Authenticator به موبایل شما اس ام اس شده است را وارد کنید.

سئو منفی (Negative SEO)

  • برای سایت خود یک پسورد قوی (متشکل از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علائم مختلف) انتخاب کنید.
  • همیشه از اطلاعات و فایل‌های سایت خود بک آپ داشته باشید.
  • اگر سایت شما به کاربران امکان آپلود کردن فایل می‌دهد، (مثلا سایت‌هایی مثل آپارات و نماشا) با شرکت هاست خود تماس بگیرید و از آنها بپرسید که برای تصب آنتی‌ویروس باید چه کنید.

5 - محتواهای کپی شده از سایتتان را بررسی کنید

یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص محتوای کپی شده، وبسایت Copyscaper است که به راحتی می‌توانید بفهمید چه سایت‌های محتوای شما را کپی کرده‌اند. این ابزار پولی است، اما به صورت رایگان هم می‌توانید یک ماه از ان استفاده کنید. اگر با محتواهای کپی شده از وبسایت خود مواجه شدید، پیش از هر کار دیگر با مدیر سایت تماس بگیرید و از او بخواهید محتوای کپی شده را حذف کند. اگر مدیر سایت آن محتوا را حذف نکرد می‌توانید به بخش گزارش تخلف گوگل copyright infringement report مراجعه کنید و این مورد را گزارش دهید.

6 - شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید

گاهی پیش می‎‌آید که اسپمرهای با نام تجاری شما در شبکه‌های اجتماعی اکانت‌های فیک می‌سازند. قبل از اینکه این اکانت‌ها بتوانند فالوور جذب کنند، باید به سرعت این اکانت‌های جعلی را شناسایی کنید و گزارش اسپم بودن آنها را بدهید. برای اینکه ببینید چه اکانت‌هایی از نام برند شما استفاده می‌کنند، می‌توانید از وبسایت Mention.net کمک بگیرید. با استفاده از این ابزار هر زمان که کسی اکانت نام یا اکانت شما را منشن کند، یا از اسم شما سواستفاده کرده باشد، شما مطلع خواهید شد.

در این وبسایت به راحتی می‌توانید یک اکانت بسازید و با استفاده از گزینه Create Alert تمام هشدارهای لازم را دریافت کنید.

سئو منفی (Negative SEO)

7 - سرعت سایت خود را چک کنید

اگر یک زمان با این مواجه شدید، که سایت شما به طرز غیر طبیعی سرعتش بسیار پایین آمد، حتما به سئو منفی شک کنید. البته مواردی پیش می‌آید که امکان دارد به علت تقاضای زیاد و هجوم کاربران به سایت، سرعت سایت شما پایین بیاید. اما همیشه هم اینطور نیست.

یک ابزار خوب که به شما کمک می‌کند که این مورد را به خوبی بررسی کنید، سایت Pingdom.com است. کافی است یک اکانت بسازید و Email alert را فعال کنید. با اینکار به راحتی می‌توانید بفهمید که چه زمانی وبسایت شما پایین آمده است. (ِDown) اگر با حمله مواجه شده بودید و سایتتان پایین بود، فورا با شرکت هاست خود تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.