دیجی ویت
متا تگ‌ چیست و کدام متا تگ‌ ها به کار وبسایت شما می‌آیند؟ شمشیر دولبه‌ی متا تگ
متا تگ‌ چیست و کدام متا تگ‌ ها به کار وبسایت شما می‌آیند؟

متا تگ‌ چیست و کدام متا تگ‌ ها به کار وبسایت شما می‌آیند؟ شمشیر دولبه‌ی متا تگ

احتمالا می‌دانید که سئو مخفف بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. اگر در زمینه سئو کارتان را به خوبی انجام دهید، رتبه‌ی شما در موتورهای جست‌وجو بالاتر می‌رود و در نتیجه کاربران بیشتری به پیج شما سرازیر می‌شوند. اما فاکتورهای زیادی هستند که بر سئو تاثیر می‌گذارند، از لینک‌های ورودی گرفته تا کلمات کلیدی، محتواهای وبسایت و تجربه کاربری. در این مقاله یکی از این فاکتورها که متا تگ است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

متا تگ‌ ها اولین کدهایی هستند که موتورهای جست‌وجوی گوگل پردازش می‌کنند. اما استفاده از همه‌ی آن‌ها قرار نیست به بهینه‌سازی وب سایت شما کمک کند. بد استفاده کردن از آن‌ها، اولین چیزی است که برای موتورهای جست‌وجو به چشم می‌آید. اما اگر از آن‌ها درست استفاده کنید، ابزار بسیار کارآمدی برای سئو هستند.

متا تگ چیست؟

فرض کنید که شما به سینما رفته‌اید و می‌خواهید از میان تعداد زیادی فیلم که نمی‌شناسید، یکی را انتخاب کنید. در سالن بروشورهایی هست که اطلاعاتی درباره‌ی فیلم‌ها به شما می‌دهد: خلاصه‌ی داستان، بازیگرها، ژانر فیلم و موضوعات مختلف دیگر. متا تگ ‌ها در واقع کار همین بروشورها را انجام می‌دهند. آن‌ها اطلاعاتی درباره محتوای صفحه به موتورهای جست‌وجو می‌دهند.

متاتگ‌ها در صفحه قابل دیدن نیستند، اما در کدهای صفحه در قسمت <Head> وجود دارند و موتورهای جست‌وجو به آن‌ها دسترسی دارند. به قول دنی سالیوان متا تگ‌ ها شیوه‌های قانونی برای پنهان کردن کلمات داخل وبسایت برای موتورهای جست‌وجو هستند. موتورهای جست‌وجو از این کدها استفاده می‌کنند تا به صورت خلاصه و ساده بفهمند که وبسایت شما درباره‌ی چیست و کلمات کلیدی شما چه کلماتی هستند.

البته تگ عنوان و توضیحات متا در سرچ گوگل برای کاربران قابل دیدن است و نقش مهمی در افزایش ترافیک وبسایت شما دارد.

از کدام متا تگ‌ها استفاده کنید؟

پرکاربردترین متا تگ ‌ها، تگ عنوان و توضیحات متا هستند. اما متا تگ‌ ها انواع مختلفی دارند. در این مقاله آن‌ها را در سه دسته‌ قرار دادیم:

  • خوب‌ها: استفاده از آن‌ها برای وبسایت شما ضروری است و تاثیر مثبتی دارد.
  • بد‌ها: اگر آن‌ها را استفاده کنید هیچ اتفاقی برای وبسایت‌تان نمی‌افتد. همین خودش به اندازه‌ی کافی بد نیست؟! استفاده از این کدها در واقع اتلاف فضای Head وبسایت است. همین الان (البته بعد از خواندن این مقاله) وقت خانه تکانی است. اگر از این تگ‌ها استفاده می‌کنید، آن‌ها را پاکسازی کنید تا Head شما بهینه و کوتاه‌تر شود. (جالب است که لیست بدها خیلی بلندبالاتر از خوب‌هاست!)
  • بی‌فایده‌ها: گاهی بعضی از وبسایت‌ها نیاز دارند از این تگ‌ها استفاده کنند، اما اگر نیازی به آن‌ها ندارید، اضافه‌کاری نکنید.

یک نکته‌ی خیلی مهم: از حداقل متا تگ‌ ها استفاده کنید و آنهایی که لازم ندارید را اصلا استفاده نکنید. مثل این است که شما یک تور والیبال را وسط خانه‌تان بگذارید. نه تنها به هیچ دردی نمی‌خورد، بلکه فضای خانه را هم اشغال می‌کند. در مورد متا تگ ‌ها هم دقیقا همینطور است. این قاعده را فراموش نکنید که هر چقدر کد کمتری صرف کنید بهینه‌تر است. یک مثال دیگر برایتان بزنم: فرض کنید کدهای وبسایت شما مثل آدرس مکانی هستند که به دوستی می‌دهید. استفاده از متا تگ ‌های فرعی و به دردنخور مثل این است که به دوست‌تان بگویید: "خیابان طالقانی را مستقیم برو، بعد باز هم مستقیم برو، بعد آنقدر مستقیم برو تا به چهارراه حافظ برسی!"

خوب‌ها

متا تگ Meta Content Type

 این متا تگ برای نشان دادن نوع encoding صفحه به موتورهای جست‌وجو است. اگر آن را به حال خودش رها کنید و از آن استفاده نکنید، محتوای صفحه‌ی شما به بعضی از کاربران به درستی نشان داده نمی‌شود. مثلا اگر کاربر encoding فارسی نداشته باشد، محتوای فارسی شما را به شکل کاراکترهایی نامفهوم می‌بیند. پس حتما از این تگ استفاده کنید. برای فارسی کردن صفحه از کد زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">

 

عنوان (Title)

کدهای تگ عنوان حاوی اطلاعاتی است که برای سئو اهمیت زیادی دارد. گوگل تگ عنوان را به عنوان تیتر مقاله‌ شناسایی می‌کند.  کاربری که عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، اولین چیزی که می‌بیند و شاید کلیک کند عنوان سئو است. شما باید برای هر صفحه یک عنوان خاص داشته باشید که به خوبی با محتوای متن ارتباط داشته باشد و آن را توضیح بدهد. نوشتن عنوان خوب در عین حال نرخ کلیک کاربران را هم افزایش می‌دهد.

<title>HTML Reference</title>

 

توضیحات متا (Meta Discription)

این تگ دو هدف کلیدی دارد: به خواننده (و البته موتور جست‌وجو) بفهماند که محتوا درباره‌ی چیست و او را ترغیب به کلیک کردن کند. گرچه استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا تاثیری در رتبه‌بندی گوگل ندارد، خوب نوشتن متا با استفاده‌ی هدفمند از کلمات کلیدی باعث می‌شود نرخ کلیک کاربران بیشتر شود. مهم این است که شما در کوتاه‌ترین شکل بگویید محتوای صفحه درباره چیست و به ترتیبی کاربر را ترغیب به کلیک کردن بکنید. مثلا این توضیح را ببینید: "این مقاله برای مادران دلسوزی نوشته شده که وقت رسیدگی به فرزندان را ندارند. اما پیشرفت کاری یا تربیت فرزند یا هردو؟" این توضیح به دلیل مقدمه و در ادامه سوالی که ایجاد کرده، احتمالا مادری که "تربیت کودک" را سرچ کرده، ترغیب به کلیک کردن می‌کند.

 <meta name="description" content="Free Web tutorials">

 

متا تگ Viewport
در این دنیای دیجیتال که هر کس را می‌بینید یک گوشی به دست دارد، باید وبسایت‌تان را برای موبایل بهینه کنید. وگرنه تجربه کاربری وبسایت شما برای کاربران موبایل ضعیف خواهد بود و قطعا این قضیه به ضررتان خواهد بود. این تگ اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی نمایش در موبایل و کامپیوتر به موتورهای جست‌وجو می‌دهد.

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">

بی‌فایده‌ها

متاتگ‌های شبکه اجتماعی (Social Meta Tags)

این متاتگ‌ها برای این استفاده می‌شوند که شما به موتورهای جست‌وجو بگویید متن‌ها و عنوان‌های مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی چگونه دیده شوند. این متا تگ‌ ها دیگر استفاده‌ای ندارند. شاید بگویید محتوای توییتر برای به اشتراک گذاشتن مهم است، اما اگر این متاتگ را لازم ندارید استفاده نکنید.

<!-- Twitter Card data -->
<meta name="twitter:card" content="summary">
<meta name="twitter:site" content="@publisher_handle">
<meta name="twitter:title" content="Page Title">
<meta name="twitter:description" content="Page description less than 200 characters">
<meta name="twitter:creator" content="@author_handle">
<-- Twitter Summary card images must be at least 120x120px -->
<meta name="twitter:image" content="http://www.example.com/image.jpg">

 

متا تگ ربات‌ها (Robots)

این تگ‌ دستورالعمل‌هایی درباره اینکه چطور وبسایت index و crawl شود به موتورهای جست‌وجو می‌دهند. اگر از noindex استفاده کنید به او می‌فهمانید که شما را در جست‌وجوی گوگل نشان ندهد و اگر از nofollow استفاده کنید به او می‌گویید که لینک‌های داخل صفحه نباید دنبال شوند.

اجازه‌ بدهید یک نکته را به شما بگویم، یک اشتباه رایج آدم‌ها این است که فکر می‌کنند باید حتما از این متا تگ‌ استفاده کنند. در حالیکه اگر از آن استفاده نکنید، موتورهای جست‌وجو اتوماتیک آن را به صورت index/follow می‌خوانند، صرفا اگر بخواهید در یکی از این دستورها تغییری ایجاد کنید، لازم است از آن استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید یکی از صفحات شما در سرچ گوگل دیده نشود، تگ noindex را به آن اضافه کنید. اما در حالت معمول لازم نیست از این تگ استفاده کنید.

<meta name="robots" content="noindex" />

 

متا تگ ربات‌های مخصوص مثل ربات گوگل

این تگ‌ها برای این استفاده می‌شوند که دستورات مشخصی مثل noodp را به موتورهای جست‌وجو بدهند. به صورت کلی موتورهای جست‌وجو خودشان به اندازه‌ی کافی در این قضیه قوی هستند، اما اگر در بعضی موارد فکر کردید لازم است، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پانویس: کار دستور noodp این است که توضیحات وبسایت شما که در سایت‌ دایرکتوری DMOZ هست را در نتایج جست‌وجو نشان ندهد.

 

متا تگ زبان (Language)

تنها استفاده‌ی این تگ زمانی است که می‌خواهید زبان وبسایت را تغییر دهید و زبان اصلی‌تان را به گوگل بفهمانید. در غیر این صورت استفاده از این تگ اضافه‌کاری است.

<meta http-equiv="content-language" content="en-US">

 

متا تگ Geo

 استفاده از این تگ فقط برای بینگ به کار شما می‌آید چون گوگل موقعیت مکانی شما را متوجه می‌شود. این متاتگ سه نوع دارد:

  • نام مکان
  • موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی)
  • محله

استفاده از این تگ زمانی به کار شما می‌آید که مثلا یک سایت چند شعبه‌ای دارید که همه روی یک دامنه هستند.

<META NAME="geo.position" CONTENT="latitude; longitude">
<META NAME="geo.placename" CONTENT="Place Name">
<META NAME="geo.region" CONTENT="Country Subdivision Code">

 

متا تگ کلمات کلیدی (Keywords)  

تگ کلمات کلیدی مدتی است که اهمیتی در رتبه‌بندی گوگل ندارد. اما در بعضی موارد مثل بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی بینگ و یاهو به درد بخور است. به صورت کلی دیگر توصیه نمی‌شود برای این تگ وقت بگذارید چون عملا در گوگل تاثیر ندارد.

<meta name="keywords" content="HTML, CSS, XML, XHTML, JavaScript">

 

متا تگ تاییدیه سایت (Site Verification)

 شما نیازی به استفاده از این متا تگ ندارید. این تاییدیه را باید از راه‌های دیگری بارگذاری کنید و اگر نتواستید، از این تگ استفاده کنید. گوگل به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از DNS و وصل شدن به حساب گوگل آنالیتیکس این کار را انجام دهید. اما بینگ همچنان فقط از طریق فایل XML و متاتگ‌ها به شما این امکان را می‌دهد، پس سعی کنید فایل xml را امتحان کنید.

<meta name="google-site-verification" content="..." />

بدها

متا تگ نویسنده (Author)

 این تگ برای ذکر نام نویسنده‌ی سایت استفاده می‌شود. نه اینکه نام نویسنده مهم نباشد، در واقع اینجا هیچ لزومی به استفاده از آن نیست.

<meta name="author" content="John Doe">
 

 متا تگ Revisit After

 استفاده از این متا تگ در واقع یک فرمان به موتورهای جست‌وجو است که در بازه‌های زمانی مشخص به وبسایت بازگردند اما هیچکدام از موتورهای جست‌وجوی اصلی آن را دنبال نمی‌کنند.

 

متا تگ رتبه‌بندی (Rating)

 این تگ برای مشخص کردن چگالی کلمات کلیدی استفاده می‌شود.

 

متا تگ تاریخ انقضا (Expiration Date) 

 این متا تگ تاریخ شروع و پایان صفحه را مشخص می‌کند. آیا بعضی از صفحات شما به تاریخ پایان نزدیک می‌شوند؟ اگر به آنها نیازی ندارید آنها را پاک کنید و به جای استفاده از این متاتگ، از یک نقشه سایت XML استفاده کنید و دائما آن را به‌روز کنید.

 

متا تگ کپی رایت (Copyright) 

 اگر به فوتر وبسایت‌تان نگاه کنید نشانه‌ی کپی رایت را می‌بینید. پس چه لزومی به استفاده‌ی دوباره از آن است؟

 

متا تگ چکیده (Abstract) 

 این تگ یک چکیده از مقاله مشخص می‌کند و بیشتر برای مقالات پژوهشی استفاده می‌شود.

 

متا تگ پخش یا توزیع  (Distribution)

 با استفاده از این تگ شما مشخص می‌کنید که چه کسانی می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند. اگر برای صفحه پسوردی تنظیم کنید فقط اشخاص خاصی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و در حالت عادی این تنظیم روی Globe است به این معنی که همه‌ی دنیا می‌توانند شما را ببینند.

 

متا تگ تولیدکننده (Generator)

 این تگ برای مشخص کردن تولیدکننده وبسایت استفاده می‌شود و مثل نام نویسنده کاربردی ندارد.

<meta name="generator" content="..." />
 

متا تگ Cache Control

 کار این تگ این است که نظارتی بر این داشته باشد که صفحه شما هر چند وقت یکبار در مرورگر ذخیره می‌شود. اکثر مرورگرها محتویات صفحه را در حافظه موقت‌شان ذخیره می‌کنند تا دفعه‌ی بعد که کاربر رجوع کرد با سرعت بیشتری بالا بیایند. اما بعضی از وبسایت‌ها به دلیل اینکه دائما به روز رسانی می‌شوند، نباید این ذخیره‌سازی در آن‌ها اتفاق بیفتد. اما بهتر است این کار را در Header HTTP انجام دهید.

<meta http-equiv="cache-control" content="no-cashe">
 

متا تگ نوع منبع محتوا (Resource Type)

 این تگ نوع منبع محتوا را مشخص می‌کند. مثلا Document. می‌توانید این کار را با استفاده از DTD Declaration انجام می‌دهید.

الان دقیقا زمانی است که باید کمی خانه تکانی انجام دهید و چیزهای اضافه را دور بریزید تا نظر موتورهای جست‌وجو را بیشتر به سمت خودتان جلب کنید!

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
دینا ملامیری
4 روز پیش
واقا برا سواله که چرا موتور های جستوجو ی دیگه مثل bing چیزایه ساده ای مثل موقعیت جغرافیایی رو ندارن واقعا عجیبه!!!
محمد
4 روز پیش
چرا میگین که متاتگ‌های شبکه اجتماعی دیگه کارربرد نداره؟؟
معصومه
4 روز پیش
نمیدونم اولین بار کی متا تگ به ذهنش رسیده گوگل یا برنامه نویسا ولی هر کی بوده فوقعلاده بوده ایدش
الهام
4 روز پیش
شمشیر دولبه ی متا تگ...چه تعبیر جالبی!
Hasti
4 روز پیش
متا تگ و هیچ وقت نمی فهمیدم!مرسی از توضیح روونتون!
پیمان
5 روز پیش
متا تگ ها هم مثل اکثر ابزار های سئو می تونن هم خوب باشن هم بد خیلی کامل بود مرسی
شهاب نریمانی
5 روز پیش
همیشه برام سوال بود این متنایی که تو صفحه گوگل میبینم چرا نمیتونم پیدا کنم و برام از عجایب گوگل بود
سامان
5 روز پیش
قبل از این مقاله فک میکردم که سئو فقط از طریق محتوا انجام میشه!
دیبا اکبری
5 روز پیش
همیشه با دیدن این کدا متعجب میشدم و سر در گم ولی امروز تا حدی باهاشون اشنا شدم
minoo
5 روز پیش
به زبان ساده و البته جامع ممنونم دیجی ویت!
میلاد
5 روز پیش
چطوری میشه به متا تگ های یه سایت دیگه دسترسی پیدا کنیم؟
sirvan
5 روز پیش
میشه گفت پل ارتباطی ما با گوگل در درجه اول همین متا تگ ها هستن