دیجی ویت
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست ؟ چطور رتبه سایت شما را تغییر میدهد؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست ؟ چطور رتبه سایت شما را تغییر میدهد؟

در سال هایی که الگوریتم های گوگل هنوز به هوشمندی و سرسختی امروز نبودند، سایت های مختلف میتوانستند فقط با چند تکنیک ساده به صفحه اول نتایج آمده و در مدت کوتاهی به اهداف خود برسند.

 تنها انجام چند ترفند لازم بود تا رتبه سایت شما از فرش به عرش برسد:

  1. تحقیق درباره کلمات کلیدی یک صنعت مورد نظر
  2. ساختن یک وب سایت برای آن صنعت و بمباران کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی پرجستجو
  3. ظاهر شدن سایت در اولین نتایج گوگل و دریافت ورودی زیاد به سایت
  4. استفاده از صفحات پربازدید سایت برای لینک دادن به صفحه خرید محصول
  5. پول دار شدن!

این روند در گذشته آن قدر رایج بوده که برخی از کارشناسان لقب «رویای سئو ، به سادگی هر چه تمام تر!» را به آن دادند. در قدم بعدی چه اتفاقی افتاد؟

سایت های اینترنتی با کلمات کلیدی خفه شده بودند؛ به طوری که وقتی کاربری به آن ها مراجعه میکرد نه تنها نمیتوانست به اطلاعات مفید دست پیدا کند، بلکه تجربه بدی هم از جستجو برای او رقم میخورد.

مقابله با سایت های اسپم به وسیله الگوریتم های گوگل

بعد از سیل عظیم سایت های اسپمی که وارد فضای مجازی شده بودند، گوگل هم دست روی دست نگذاشت و توانست با چاره اندیشی، وضعیت نابسامان جستجوی اینترنتی را به روز های اوج و کاربرپسند خود برگرداند. این فرشته های نجات بخش گوگل، همان الگوریتم هایی بودند که هر کدام تنها رضایت کاربر را هدف قرار داده بودند.

الگوریتم پاندا اولین اقدام گوگل برای آنالیز کیفیت محتوای صفحات بود. بعد از آن، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن وارد دنیای سئو شد و وظیفۀ آن مبارزه با سایت‌هایی بود که سعی داشتند با استفاده از لینک‌ سازی اسپم و سئو کلاه سیاه ، سئو سایت خود را بهبود دهند.

اما گل سر سبد این الگوریتم ها که توانست با ورود خود به باغ وحش گوگل غوغا به پا کند، مرغ مگس خوار یا Hummingbird بود.

در این مقاله میخواهیم تا جایی که ممکن است به موضوعات زیر دقیق شویم و هر کدام را به زیر ذره بین خود ببریم:

  • سازوکار الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
  • الگوریتم Hummingbird در جستجوی اینترنتی چه تغییراتی به وجود آورد؟
  • چطور همان کارهایی را انجام دهیم که این الگوریتم به آن توجه میکند؟

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم هایی است که گوگل با معرفی آن، ضربه محکمی به سایت هایی زد که کلمات کلیدی را مهم ترین ترفند برای بهینه کردن سایت ها میدانستند. کاری که این الگوریتم میکند آن است که محتوای صفحات سایت شما را نه بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو، بلکه بر اساس معنا و مفهوم جملات آنالیز میکند.

 به این ترتیب حتی اگر در سایت خود از کلمات مترادف یک کلمه پر جستجو استفاده کنید، گوگل به خوبی متوجه منظور شما میشود.

اجازه دهید با یک مثال ساده موضوع را برایتان روشن کنیم. فرض کنید سایتی دارید که در حوزۀ آموزش سئو فعالیت دارد. حالا برای اینکه به گوگل بفهمانید سایت شما در این کسب و کار مشغول به کار است، چه میکنید؟

این که سوال ساده ای است، تنها باید از کلمه کلیدی «آموزش سئو» در تمامی صفحات سایت، و در هر خط از مقاله خود استفاده کنید تا اگر کاربری عبارت آموزش سئو را وارد موتور جستجوی گوگل کرد، اولین سایتی که میبیند سایت شما باشد.

تبریک میگوییم، این رویکرد دقیقاً همان چیزی است که الگوریتم مرغ مگس خوار 100 درصد با آن مخالف است. چرا؟ برای اینکه دیدگاه ماشینی به موتور جستجوی گوگل دیگر رنگ باخته و شکل نوینی از جستجو در اینترنت ظهور کرده است. الگوریتم مگس خوار همان آرمان شهری از جستجوی اینترنتی است که گوگل مدت ها به دنبال آن است.

داستان نام گذاری این الگوریتم از کجا می‌آید؟

وقتی نام شرکت گوگل می‌آید، ناخودآگاه یاد اسم های بامزه و جالب می‌افتیم که در بسیاری از سرویس های این شرکت دوست داشتنی وجود دارد. از نام بیسکوییت و خوراکی هایی که برای سیستم عامل اندروید انتخاب میکنید، تا اسم الگوریتم هایی که بیشتر به نام هایی همچون الگوریتم پنگوئن و پاندا شناخته میشود. اما گوگل چرا این پرنده را برای الگوریتم جدید خود در نظر گرفته است؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید دو مشخصه اصلی پرنده مرغ مگس در دنیای واقعی سرعت و دقت بالای آن است. این الگوریتم میتواند با سرعت بالایی منظور و مفهوم کاربر را متوجه شده و در سریع ترین زمان ممکن، بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. این سرعت و دقت بالا باعث میشود مخاطب هم از جستجوی خود رضایت داشته و تجربه خوبی از آن کسب کند.

 آقای Amit Singhal درباره انتخاب نام این الگوریتم میگوید:

وقتی برای اولین بار نشستیم و به این فکر کردیم که الگوریتم انقلابی ما باید چه نامی داشته باشد، سعی کردیم برای راحتی کار ببینم این الگوریتم چه چیزی نیست. این الگوریتم مانند پاندا و پنگوئن نیمخواهد سایت های خطا کار را جریمه کند، بلکه تنها هدفش این است که نتایج مورد انتظار کاربر را با دقت و سرعت بالا نشان دهد. با یک تحقیق چند روزه فهمیدیم پرنده مرغ مگس خوار دو ویژگی سرعت و دقت را داراست.

تغییر اساسی در رفتار کاربران و پیدایش مرغ مگس خوار

تغییری که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم این است که کاربران برای جستجو، دیگر از کلمات کلیدی تک واژه ای استفاده نمیکنند؛ موتور جستجوی گوگل به جای یک موتور جستجو، حالا تبدیل به یک موتور پاسخ گو شده است. یعنی اینکه کاربران به جای جستجوی کلمه کلیدی، بیشتر از گوگل سوال میپرسند.

یکی از مهمترین دلایل این تغییرات پیشنهادات خود گوگل هنگام جستجوی یک عبارت کوتاه در گوگل است. به محض آنکه شروع به نوشتن عبارت مورد نظر خود میکنید، گوگل پیشنهاداتی را به شما نمایش میدهد که عموما به شکل سوال هستند.

حالا که رفتار کاربران تغییر پیدا کرده بود، لازم بود تا گوگل از رتبه دهی به سایت ها بر اساس کلمه کلیدی صرف نظر کرده و معیار اصلی را بر این بگذارد که سایت شما تا چه حد میتواند برای سوالات کاربران پاسخ های ارزشمند و مفیدی ارائه دهند.

با پیدایش مرغ مگس خوار مقدمات این تغییر به خوبی فراهم شد و کم کم مدیران سایت هم فهمیدند که باید به جای بمباران سایت خود با کلمه کلیدی، محتوایی تولید کنند که سوالات کاربران را پاسخ گو باشد.

البته طبق آخرین بررسی های انجام گرفته از مقاله های سئو سال 2018 و 2019 ، هنوز هم استفاده از کلمات کلیدی در بخش هایی مانند تگ H1، عنوان صفحه، آدرس URL و توضیحات متا از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که در چنین بخش هایی، از کلمات کلیدی مهم استفاده کنید.

یک مثال جالب از کاربرد الگوریتم مگس خوار گوگل

حالا که در مورد سازوکار الگوریتم مرغ مگس خوار اطلاعات جامعی کسب کردید، نوبت به این میرسد که وارد دنیای واقعی جستجوی اینترنتی شویم. برای اینکار میخواهیم یک کلمه یکسان که معانی مختلف دارد را وارد موتور جستجوی گوگل کنیم تا ببینیم آیا گوگل متوجه فرق بین این دو کلمه میشود یا خیر.

برای اینکار از معانی مختلف کلمه «شیر» استفاده میکنیم. وقتی عبارت “کیفیت شیر” را در موتور جستجو وارد میکنید، نتایجی که گوگل به شما نشان میدهد، اطلاعات مفیدی درباره خواص و مزایای شیر به عنوان یک نوع از لبنیات است. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از داده‌های الگوریتم مرغ مگس خوار خود، دیگر نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی شما را نشان نمی‌دهد.

 ولی گوگل با استفاده از عباراتی که در کنار آن ظاهر میشوند میتواند تشخیص دهد که شما دقیقا کدام شیر را می گویید. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکند تا تاثیر کلمات بر یکدیگر را درک کرده و نتایج را براساس مفهوم تولید شده نمایش دهد.

حال اگر عبارتی مانند “سرعت شیر” را در گوگل جستجو کنیم متوجه خواهیم شد که نتایج به طرز چشم گیری متفاوت خواهند بود. در این شرایط گوگل درک میکند که منظور شما از شیر همان سلطان جنگل است و نتایج را براساس این مفهوم جدید به شما نمایش میدهد.

این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، می‌داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را در معرض دیدتان قرار می‌دهد که نیاز شما را برطرف می‌کند.

گوگل چطور اینقدر خوب منظور کاربر را میفهمد؟

برای اینکه گوگل به درک خوبی از مفهوم کاربر در جستجوی اینترنتی برسد، نیازمند یک سری اطلاعات از کاربران است. این داده ها توسط الگوریتم Rank Brain گوگل پردازش شده و به نفع خودِ کاربر از آن استفاده میشود.

حالا اطلاعاتی که گوگل از کاربران میگیرد به چه شکل است  و چطوری از آن ها برای بهبود تجربه جستجو بهره میگیرد؟ برای پاسخ به این سوالات باید با 2 مفهوم مهمی آشنا شویم که مرغ مگس خوار را قادر میسازد تا به خوبی پاسخگوی کاربران باشد.

  • گراف دانش گوگل (Google Knowledge Graph): یک سال قبل از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل گراف دانش خود را معرفی کرد. این گراف در واقع یک سری تغییرات در صفحه نتایج گوگل بود که کاربران را قادر میساخت در کسری از ثانیه، درباره اشخاص، مکان ها و اشیاء مختلف اطلاعات مفیدی کسب کنند.

فرض کنید میخواهیم ببینیم بهترین فیلم های ایرانی از نظر گوگل چه عناوینی هستند، تا قبل از اینکه گوگل گراف دانش خود را عرضه کند، مجبور بودیم وارد سایت های مختلف شویم و یکی یکی آن ها را بخوانیم ولی حالا تنها کافی است عبارت «بهترین فیلم ایرانی» را در گوگل جستجو کنید:

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

همانطور که میبینید، گوگل به جای اینکه آدرس یک سری سایت را به ما بدهد، چند فیلم برتر ایرانی را به همراه عکس، نام انگلیسی و سال ساخت، به شکل یک لیست در اختیار ما میگذارد. الگوریتم hummingbird میتواند به وسیلۀ قدرت گراف دانش، به کاربران همان چیزی را نشان دهد که به دنبال آن هستند.

گوگل چطور میتواند اینقدر خوب منظور ما را بفهمد و بهترین نتیجه را به صورت کاربردی و کوتاه به ما نشان دهد؟ در اینجا دومین هسته اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار وارد میدان میشود:

 

  • جستجوی معنایی (Semantic Search): جستجوی مفهومی یا معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی تمرکز روی کلماتی نیست که شما جستجو می‌کنید، بلکه معنا و مفهوم کلمات شما اهمیت پیدا میکنند. همین مسئله باعث می‌شود که دیگر نیاز نباشد سوال خود را به طور کامل تایپ کنید تا گوگل پاسخی برای آن ارائه دهد، بلکه تنها کافی است چند کلمه کلیدی را وارد کنید تا گوگل منظور شما را به درستی درک کند.

بیایید یک مثال برای این مورد هم پیدا کنیم تا همه چیز مثل روز برایتان روشن شود. فرض کنید یک مهمان چینی به خانه شما آمده و قصد دارید او را به یک رستوران غذای چینی ببرید. بهترین راه این است که بهترین رستوران های چینی را در گوگل سرچ کنید. اما به جای اینکه عبارت «بهترین رستوران های چینی در تهران» را جستجو کنیم، تنها به عبارت «بهترین رستوران چین» بسنده کنیم تا ببینیم آیا گوگل متوجه منظور ما میشود یا خیر:

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

بله! همانطور که میبینید گوگل حتی با عبارت نامشخص و گنگی مانند «بهترین رستوران چین» هم موفق شده بفهمد ما به دنبال آدرس بهترین رستوران های چینی در تهران هستیم. اگر گوگل این قابلیت را نداشت ممکن بود بهترین رستوران های کشور چین را به ما نشان دهد، اما هوش مصنوعی گوگل در جستجوی معنایی به خوبی توانسته کاربر را درک کند.

تا اینجای مقاله به خوبی متوجه شدیم که الگوریتم مرغ گس خوار گوگل دقیقاً چه کاری انجام میدهد و چطور توانسته اینقدر خوب و سریع به درک عمیقی از زبان انسان برسد. اما همه این اطلاعات تنها زمانی برای شما مفید هستند که بتوانید از آن ها به نفع سئو سایت خود بهره ببریم

این همان چیزی که قسمت آخر مقاله ما به آن اختصاص دارد. توصیه میکنیم یک چایی برای خود بریزید تا برای مهم ترین بخش مقاله آمادگی لازم را داشته باشید.

چطور از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به نفع سئو سایت خود استفاده کنیم؟

همانطور که احتمالاً تا حالا خودتان به این نتیجه رسیده اید، مهم ترین و بزرگ ترین هدف تمام الگوریتم های گوگل، بهبود تجربه جستجوی اینترنتی و رضایت کاربر است. خبر خوب اینکه شما می‌توانید با رعایت قوانینی که مرغ مگس خوار دقیقاً رضایت کاربر را در دستور کار خود قرار دهید، اما برای این هدف لازم است 4 بهینه سازی ضروری برای سایت خود انجام دهید:

1 - با تکنیک های مختلف سئو، زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید

سعی کنید اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده‌ای مثل گراف، جدول، نمودار و نقل قول را چاشنی محتوای سایت خود کنید تا نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را کاهش داده و کاربر خود را متقاعد کنید که زمان بیشتری در سایت شما بگذراند. هر چه کاربران بیشتر در سایت شما وقت بگذرانند، این سیگنال مثبت به گوگل داده میشود که سایت کاربر پسند و مفیدی دارید.

2 - کلمات کلیدی متنوع و عبارات توصیفی بلند را در متن به کار بگیرید. 

تکرار یک کلمه کلیدی در متن بدترین کاری است که میتوانید برای کاربر انجام دهید چراکه مرغ مگس خوار داستان ما خیلی از تکرار ماشینی و بیهوده یک کلمه خوشنود نمیشود. بهتر است به جای آن، از مترادف‌ها و عبارات کلیدی طولانی (Long tail Keywords) استفاده کنید.

به عنوان نمونه زمانی که قصد دارید در مورد فیلم شهرزاد یک مقاله مینویسید، به جای تکرار بی‌رویه نام «حسن فتحی» در متن، میتوانید با استفاده از عباراتی مانند “کارگردان فیلم شهرزاد” یا « کارگردان ایرانی برنده تندیس بهترین کارگردان جشنواره فیلم فجر»، مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و گوگل منتقل کنید.

همچنین خوب است اشاره کنیم که استفاده از عبارات هم معنی یا هم خانواده شانس شما را برای گستردگی کلمات کلیدی و کسب جایگاه افزایش میدهد. بعنوان مثال عبارت های ماشین/خودرو ، کادو/هدیه ، خرید/فروش از نظر گوگل مفهوم کاملا یکسانی را منتقل میکنند و میتوانند در متن صفحه جایگزین یکدیگر شوند.

3 - از انکر تکست های مرتبط با موضوع سایت خود استفاده کنید

شاید تا به حال دیده اید لینک های مانند « اینجا کلیک کنید»، «اینجا» یا «بیشتر» در سایت های زیادی استفاده میشوند، اما این نکته مهم را در نظر بگیرید که استفاده از انکر تکست های نامرتبط با موضوع سایت، ضربه بدی را به سئو سایت شما وارد میکند.

مثلاً اگر در حال نوشن مقاله ای در مورد سئو هستید، باید همین کلمه سئو را به یک صفحه لینک کنید چراکه موضوع سایت شما مربوط به آموزش مفاهیم بهینه سازی سایت هاست.

برخی مواقع مدیران سایت ها، برای جذابیت بیشتر یک عبارت طولانی یا یک جمله از متن را لینک میکنند، اما هر چقدر هم که عنوان لینک شما جذاب باشد، اگر به محتوای آن صفحه از سایت بی ربط باشد، از نظر گوگل اسپم تلقی شده و تمام زحماتتان به باد میرود.

4 - استفاده از زبان نشانه گذاری استاندارد (Schema) را فراموش نکنید

یکی از راه هایی که میتواند سریع تر سایت شما را به نتایج بالاتر صفحه نتایج نزدیک کند، این است که به زبان خود گوگل با او صحبت کنید. منظور ما از همزبانی با گوگل، استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما Schema است. بهره گیری از کُدهای اسکیما به شما کمک میکند محتوای صفحات سایت خود را بهتر برای خزنده های گوگل بهینه کنید. عکس زیر نمونۀ نشانه گذاری یک ویدئو است که در آن عنوان، توضیحات، آدرس نمایش، مدت ویدئو، تاریخ انتشار، ابعاد و پوستر برای گوگل مشخص شده اند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

البته منظور ما این نیست که اگر از این سیستم استفاده نکنید، گوگل نمیفهمد محتوای شما چیست و چه جزئیاتی دارد، بلکه استفاده از نشانه گذاری اسکیما این مزیت را دارد که به درک کامل تر و سریع تر محتوای سایت شما کمک شایانی میکند.

از طرفی، نشانه گذاری استاندارد به شما کمک میکند صفحات مختلفی مانند مقاله، محصول، فیلم، دستورغذا، رستوران، رویداد، دوره آموزشی و … را به گوگل معرفی کرده و محل قرار گیری اطلاعات مهم مانند عنوان، قیمت، سال ساخت، وضعیت موجودی و … را مشخص کنید.

یک نتیجه گیری انقلابی برای مرغ مگس خوار!

به همان ترتیبی که در عنوان مقاله اشاره کردیم، گوگل دیگر مانند یک ماشین جستجوگر، به کاربر اطلاعات نمیدهد؛ بلکه حالا هوش مصنوعی چاشنی کار جستجوی اینترنتی شده و بیشتر تمرکز گوگل به پاسخ دادن سوالات کاربران اختصاص یافته. یعنی اگر بگوییم گوگل یک سرویس پاسخ گو است تا یک موتور جستجو خیلی بیراه نگفته ایم.

الگوریتم مرغ مگس خوار را میتوان اولین اقدام انقلابی و مهم گوگل برای تثبیت جایگاه هوش مصنوعی در جستجوی اینترنتی دانست. میخواهیم مقاله را با یک جمله به پایان برسانیم:

گوگل و کاربر هر دو به دنبال رضایت کاربر هستند، اگر بتوانید کاربر را راضی کنید، یعنی همان کاری انجام داده اید که الگوریتم های گوگل و به خصوص مرغ مگس خوار گوگل به دنبال آن هستند.

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
الهام
4 روز پیش
نتیجه گیریات محشره دیجی ویت...سایتتون واقعا سایت پر محتواییه.
شهاب قنبرزاده
4 روز پیش
این الگوریتم زده رو دست الگوریتم کبوتر!گوگل دمت گرررررم!!!