دیجی ویت
اثر سندباکس گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
اثر سندباکس گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

اثر سندباکس گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

حمید وقتی تصمیم گرفت دوست جدیدش مجید را زیرپوستی وارد اکیپ دوستان چندساله‌اش بکند، تا مدت‌ها دوستان حمید، مجید را زیرنظر داشتند تا ببینند چطور آدمی است و آیا لیاقت اینکه وارد اکیپ آن‌ها بشود را دارد یا نه؟! در نهایت بعد از گذشت چند ماه رفت‌وآمد، حضور این عضو جدید در اکیپ پذیرفته شد و همه فهمیدند مجید هم بچه‌ی خوبی است و به قول معروف از خودشان است!

در واقع این داستان ساده را برایتان تعریف کردم تا بدانید که بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو یک غول بی شاخ و دم و ترسناک نیست. موتورهای جست‌وجو به شدت سعی دارند که رفتار ما انسان‌های باهوش را تقلید کنند. پس برای بهتر شناختن آن‌ها و سئو ، کمی به اطرافتان نگاه بیندازید!

اثر سندباکس گوگل (Google Sandbox Effect) دقیقا کاری شبیه به اکیپ حمید انجام می‌دهد. وقتی یک وب‌سایت جدید با یک دامنه‌ی جدید وارد دنیای موتورهای جست‌وجو می‌شود، گوگل برحسب قاعده‌ی «وایسا تا ببینم کی هستی» عمل می‌کند، و تا مدتی رفتار وب‌سایت را با دقت در نظر می‌گیرد. در طول مدتی که یک وب‌سایت جدید در سندباکس قرار گرفته نمی‌تواند در کلمه‌ها و عبارات موردنظرش در نتایج جست‌وجو رتبه بگیرد. در واقع سندباکس شبیه به نوعی تنبیه است، برای کار اشتباهی که شاید انجام داده باشید! و اگر گوگل مطمئن شود که شما بچه‌ی خوبی هستید، بعد از 1-6 ماه شما از سندباکس بیرون می‌آیید و وارد اکیپ می‌شوید.

از اثر سندباکس دقیقا چه می‌دانیم؟

اگر یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اید که محتوای به دردبخوری دارد و لینک‌های قوی و مرتبط دارد، اما هنوز در نتایج جست‌وجو در ناکجاآباد است، اصلا ایراد از شما نیست. شما در سندباکس گوگل قرار گرفته‌اید. در سال 2004 وقتی که با بروزرسانی الگوریتم گوگل، دامنه‌های جدید از نتایج جست‌وجو حذف شدند، معلوم شد که اثر سندباکس به الگوریتم گوگل اضافه شده است. اگرچه تا سال‌ها گوگل هیچ نظری در این رابطه نداشت، چند سال پیش Matt Cutts از گوگل، در ویدیویی مربوط به عمر دامنه، اثر سندباکس را غیرمستقیم به عنوان یکی از فاکتورهای الگوریتم گوگل تایید کرد و در ادامه Aaron D’Souza هم مستقیما اثر سندباکس را تایید کرد.

از کجا بفهمیم در سندباکس قرار گرفته‌ایم؟

از آن جایی که سندباکس بسیار شبیه به Google Ban (جریمه گوگل و حذف شدن از نتایج جست‌وجو) است، باید این موارد را بررسی کنید تا ببینید آیا شما هم در سندباکس قرار گرفتید یا نه.

  • اگر مشخصا وب‌سایت‌تان را (با www. و .com) سرچ می‌کنید و حتی در صفحات 4 و 5 هم وجود خارجی ندارید.
  • دقیقا تیترهای خودتان را سرچ می‌کنید اما در نتایج جست‌وجو ظاهر نمی‌شوید.
  • وب‌سایت شما در یک عبارت رتبه‌ی خوبی گرفته اما یهو به ناکجاآباد سقوط می‌کند.
  • وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجوی بینگ و یاهو رتبه‌ی خوبی دارد اما در گوگل نه.

در این حالت‌ها، وب‌سایت خود را به این صورت سرچ کنید:

Site:www.yourwebsite.com

اگر گوگل صفحاتی از وب‌سایت شما را به شما نشان داد، معلوم می‌شود که آن‌ها را ایندکس کرده پس شما در سندباکس قرار گرفته‌اید. اما اگر هیچکدام از صفحات‌تان ظاهر نشود شما جریمه شده‌اید.

اثر سندباکس به چه درد گوگل می‌خورد؟

همانطور که می‌دانید گوگل به شدت به نتایج جست‌وجو اهمیت می‌دهد. این نکته را ته ذهنتان به خاطر بسپارید. از طرفی کاربران زیادی هستند که با تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه وب‌سایت خود را بالا می‌آورند. این وب‌سایت‌ها هر چقدر هم که برای موتورهای جست‌وجو بهینه هستند، برای کاربران بی‌فایده هستند و اسپمر محسوب می‌شوند. اگر گوگل بخواهد با دامنه‌های جدید مثل قدیمی‌ها عمل کند، اسپمرهای زیادی به محض ورود به دنیای گوگل در صدر نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند، در حالیکه برای کاربران بی‌فایده هستند. البته اگر اثر سندباکس وجود نداشت گوگل به مرور زمان این ترفندها را می‌فهمید و آن‌ها را جریمه می‌کرد، اما با اثر سندباکس گوگل هوشمندانه نتایج جست‌وجو را کنترل می‌کند و از رتبه گرفتن اسپمرها جلوگیری می‌کند.

وب‌سایت من چه مدت در سندباکس خواهد ماند؟

با توجه به تجربیات وب‌مسترها و سئوکاران، این زمان بین 1-6 ماه متغیر است. البته چیزی که قطعا می‌دانیم این است که در ماه‌های اول تاثیر آن بسیار شدید است و آرام آرام اثرش کم می‌شود و به 6 ماه که می‌رسد معمولا نزدیک به صفر می‌شود. اما این قاعده برای همه‌ی وب‌سایت‌ها صدق نمی‌کند. مدت زمان باقی ماندن شما در سندباکس به این عوامل بستگی دارد:

  • چگالی کلمات کلیدی استفاده شده
  • محتوای وب‌سایت
  • بک‌لینک‌ها

اینکه شما چقدر قابل اعتماد هستید، اصلی‌ترین نکته‌ای است که این زمان را تعیین می‌کند. مثلا اگر چگالی کلمات کلیدی شما بسیار بالاست و در هفته‌ی اول شروع کلی بک‌لینک گرفته‌اید، گوگل به روراستی شما شک می‌کند. چون اصلا نرمال نیست که یک وب‌سایت در زمان شروع لینک‌های زیادی دریافت کند. اینجا گوگل به اینکه شما از سئو کلاه سیاه استفاده کنید و لینک بخرید، شک می‌کند و شما را با دقت بیشتری زیر نظر می‌گیرد.

سندباکس برای وب‌سایت‌هایی که کلمات کلیدی حساس و پر از رقیب دارند هم وقت بیشتری صرف می‌کند چون حساس‌تر است و این عبارات پتانسیل بیشتری برای سواستفاده‌ی اسپمرها دارند. با توجه به تجربیات وب‌مسترها، مثلا یک کسب‌وکار دارویی تا 9 ماه هم ممکن است در سندباکس بماند. چون اینجا پای جان آدم‌ها وسط می‌آید و گوگل حساسیت خیلی بیشتری به خرج می‌دهد.

در آخر اگر بخواهم آب پاکی را روی دست‌تان بریزم این را بگویم که اگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنید، هیچ معلوم نیست که تا چه زمانی در سندباکس بمانید.

کدام وب‌سایت‌ها در سندباکس گوگل گیر می‌افتند؟

  • آن‌هایی که از محتوای کپی یا محتوای نوشته شده توسط ربات‌ها استفاده می‌کنند.
  • آن‌هایی که متن یا لینک‌های پنهان دارند.
  • آن‌هایی که محتوای تکراری در وب‌سایت‌شان دارند.
  • آن‌هایی که از ریدایرکت برای زیرآبی رفتن استفاده می‌کنند.
  • آن‌هایی که هر رفتاری که شبیه به اسپم باشد.

چکار کنم که گوگل بفهمد بچه‌ی خوبی هستم و مرا از سندباکس خارج کند؟

قبل از هرچیزی باید به شما بگویم که رعایت کردن این نکات همین الان، لزوما باعث نمی‌شود شما فردا از سندباکس خارج شوید. آرام بگیرید، کمی صبر داشته باشید و این نکات را رعایت کنید. در ضمن می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و وب‌سایت‌تان را توسعه بدهید و بهینه کنید، تا بعد از دوره‌ی سندباکس به سرعت به جایگاهی که باید باشید برسید.

لینک‌های ارگانیک و واقعی بگیرید

در شبکه‌های اجتماعی‌تان کمپین برگزار کنید و لینک‌های مرتبط بگیرید. حتما لینک‌های ارگانیک بگیرید. اگر نمودار لینک‌های شما با شیب منطقی افزایش پیدا کند گوگل به شما اعتماد خواهد کرد.

کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار بدهید

کلمات کلیدی طولانی با رقابت پایین را هدف قرار بدهید. همانطور که گفتیم گوگل برای عبارات پر از رقیب دقت بیشتری به خرج می‌دهد. این عبارات را پیدا کنید و برای آن‌ها محتوای خوب بنویسید.

از ساختار سیلو استفاده کنید

در این ساختار شما موضوع‌های مختلفی را طبقه‌بندی می‌کنید و هر بخش تعدادی مقاله‌ی مرتبط به صورت زیرمجموعه می‌گذارید. در این ساختار، لینک داخلی را فراموش نکنید و حتما مقالات مرتبط را به همدیگر لینک کنید. این کار باعث می‌شود بستری بر اساس موضوع و درست داشته باشید.

کامنت بگیرید

سعی کنید کامنت‌هایی حاوی کلمات کلیدی دریافت کنید. سئوکاران می‌دانند که کامنت‌ها هم توسط موتورهای جست‌وجو خوانده می‌شوند. اگرچه شاید به نظر برسد که این کار تاثیر چندانی ندارد، اما کامنت‌هایی که کلمات کلیدی دارند به گوگل کمک می‌کنند راحت‌تر به شما اعتماد کند.

از دامنه‌های قدیمی استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که برای فرار از سندباکس به آن رجوع می‌کنند این است که دامنه‌ی قدیمی بگیرید و آن را ریبرندینگ کنید. یکی از متخصصان وب‌سایت seochat بر اساس تجربیات خودش اینطور می‌گوید: «وقتی یک دامنه‌ی قدیمی با لینک‌های قوی را برای کسب‌وکارتان می‌خرید و محتوای جدید تولید می‌کنید، گوگل متوجه می‌شود که فعالیت‌های قبلی این دامنه ربطی به کار فعلی شما ندارد و شما تازه‌کار هستید. پس باز شما را در سندباکس گیر می‌اندازد.»

 در نهایت

باید به شما بگویم که در مورد اثر سندباکس باید صبر و حوصله به خرج بدهید. همانطور که گفتم از این فرصت استفاده کنید و محتوای وب‌سایت‌تان را به‌روز کنید و آن را توسعه بدهید. یادتان باشد که از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید و کلاه سیاه بازی در نیاورید! اگر به گوگل قول بدهید بچه‌ی خوبی باشید، زودتر از سندباکس خارج می‌شوید و در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوید.

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.