دیجی ویت
الگوریتم رنک برین ؛ گوگل چطور از یک موتور جستجو به رباتی هوشمند تبدیل شد؟ (راهنمای عملی + آپدیت سال 2019)
الگوریتم رنک برین گوگل چیست

الگوریتم رنک برین ؛ گوگل چطور از یک موتور جستجو به رباتی هوشمند تبدیل شد؟ (راهنمای عملی + آپدیت سال 2019)

گوگل در سال 2018 اعلام کرد الگوریتم رنک برین یکی از 3 معیار تاثیرگذار برای تعیین جایگاه سایت به حساب می‌آید. با گذشت حدود چهار سال از تولد رنک برین (اکتبر سال 2015)، گمانه زنی و بحث و جدال هنوز هم دست از سر این الگوریتم شگفتی ساز بر نمیدارد. جمله زیر تنها چیزی است که خیلی افراد از این الگوریتم در ذهن خود دارند:

رنک برین در حال حاضر یکی از مهم ترین بخش های هسته اصلی الگوریتم گوگل (Google Core Algorithm) برای رتبه دهی به سایت ها است.

پس بقیه ماجرا چه میشود؟ سوالاتی مانند چرا رنک برین اینقدر مورد توجه گوگل است؟ چه سیگنال هایی برای این الگوریتم سرنوشت ساز اهمیت دارند و چطور میتوانیم سایت خود را برای معیارهای مورد توجه رنک برین آماده کنیم؟ سوالاتی از این قبیل همیشه بی جواب مانده اند!

اجازه دهید در این مقاله یک تغییر بزرگ ایجاد کنیم. تغییری که با کلی دلیل، نکته، مثال و تکنیک به شما بگوید بلاخره رنک برین چیست و چه چیزی برایش اهمیت دارد. پس در این سفر لذت بخش با ما باشید تا همه چیز را از 0 تا 100 رنک برین به شما بگوییم.  

«به دلیل اهمیت بالای این الگوریتم، قصد داریم سخنان خود گوگل درباره این الگوریتم را در قالب باکس های متنی در این مقاله قرار دهیم. این نکات ارزرشمند از حساب های رسمی گوگل در شبکه اجتماعی گرفته شده و همگی قابل استناد هستند.»

الگوریتم رنک برین چیست؟

به طور ساده رنک برین الگوریتمی است که به گوگل کمک میکند نتایج مرتبط و مورد نیاز، به طور دقیق تر به دست کاربر برسد. در نتیجه با افزایش رضایت کاربر، بهترین تجربه جستجوی اینترنتی برای او فراهم میشود.

اگر نتیجه ای مورد پسند کاربر نباشد، رنک برین آن را عوض میکند و به نتیجه دیگری جای آن میگذارد. این روند به صورت همیشگی ادامه پیدا میکند تا اینکه بهترین، مرتبط ترین و ارزشمند ترین محتوا به دست کاربر برسد. شاید بپرسید رنک برین چطور این کار را میکند؟ پس قسمت بعد را بخوانید.

یادگیری ماشینی (Machine Learning)، دوستِ خوب گوگل و کاربر

به کمک این فناوری، الگوریتم های گوگل میتوانند به طور مستقل یاد بگیرند و به دانش خود اطلاعات ارزشمندی اضافه کنند. توانایی یادگیری به ربات های گوگل کمک میکند به تنهایی و بدون دخالت نیروی انسانی، عواملی همچون اعتبار دامنه، کیفیت لینک ها و محتوا را ارزیابی کند و بر اساس این آنالیز، در نتایج جستجو تغییرات کوچک و بزرگی اعمال کنند.

برای اینکه خوب متوجه تفاوت سازوکار این الگوریتم شوید، باید یک مقایسه بعد و قبل از معرفی این به‌روزرسانی به شما نشان دهیم. پس به توضیح زیر دقت کنید:

  • قبل از معرفی Rankbrain

در این زمان 100 درصد الگوریتم های گوگل توسط مهندسان گوگل به طور دستی تغییر و به‌روزرسانی میشد. مثلاً اگر یکی از مهندسان حس میکرد جا به جایی جایگاه یک سایت به رضایت کاربری بیشتری منجر شود، یک تغییر موقتی در نتایج اعمال میکرد. اگر نتیجه مورد رضایت کاربر بود، این تغییر به صورت دائمی در الگوریتم های گوگل تعبیه میشد.

  • بعد از معرفی Rankbrain

ربات های گوگل با فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نتایج جستجو را بر اساس رفتار جستجوگر (مثلاً تعداد کلیک) دست‌کاری میکنند. اگر تغییرات مورد رضایت کاربر بود، این تغییر را به طور همیشگی در نتایج اعمال میکنند و اگر نه، نتایج را به حالت اولیه برمیگردانند.

جالب است بدانید که گوگل برای اینکه از دقیق بودن هوش مصنوعی خود مطمئن شود، یک مقایسه بین این دو انجام داد. یعنی میخواست ببیند رضایت کاربر در کدام موضعیت بیشتر است؟

 مهندسان گوگل با تغییرات دستی یا ربات های هوشمند با یادگیری ماشینی؟ نتیجه همه را شکفت زده کرد چون که ربات های گوگل توانستند 10 درصد عملکرد بهتری برای کسب رضایت جستجوگر کسب کنند. این طور بود که «موتور جستجو» گوگل تبدیل به «ربات هوشمندی» شد که همه کاربران از تغییرات آن راضی بودند.

الگوریتم رنک برین

گوگل: الگوریتم رنک برین قادر است با استفاده از هوش مصنوعی زبان گفتار را به تکه های قابل فهم برای ماشین ها (vector) تبدیل کند. اگر کلمه یا عبارت جدیدی برای گوگل نامفهوم باشد، وکتورها با استفاده از  یادگیری ماشینی سعی میکنند ارتباط معنایی بین عبارت جدید جستجو شده را با دیتابیس مقایسه کند و با پیش بینی و حدس در مورد ارتباط معنایی، بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد.

رنک برین چرا به دنیا آمد؟ پیش نیازی برای درک الگوریتم های گوگل

فقط چند ثانیه به حال و هوای اینترنت در 10 سال گذشته فکر کنید. در این زمان هیچ چیز در دنیای سئو حساب و کتاب نداشت ؛ سایت های اسپم بر نتایج جستجو حکمرانی میکردند، مدیران سایت با تکنیک های سئو کلاه سیاه بک لینک میخریدند.

به طور خلاصه دنیای سئو تا رسیدن به «میدان رقابت عادلانه بین سایت ها» فاصله زیادی داشت. اما یک جرقه در ذهن گوگل همه همه چیز را تغییر داد!

این موتور جستجو نه چندان هوشمند! بالاخره فهمید که آن دسته از سایت های با کیفیتی که از قوانین خود گوگل برای رضایت کابر استفاده میکردند، سزاوار جایگاه بالاتر در نتایج جستجو هستند. برای همین یک انقلاب در سئو کلاه سفید اتفاق افتاد. نتیجه این انقلاب این بود که سایت های اسپم زیادی توسط الگوریتم پاندا و پنگوئن جریمه شدند. حالا که نتایج به سمت عادلانه شدن پیش میرفت و سایت های بی کیفیت کم کم از نتایج جستجو محو شدند، زمینه برای هوشمند شدن و افزایش رضایت کاربر فراهم شد.

اولین اقدام گوگل برای هوشمندی، الگوریتم مرغ مگس خوار بود. قبل از این الگوریتم، گوگل مجبور بود با استفاده از کلمات کلیدی عبارت مرتبط را به کاربر نشان دهد. اما پرنده آینده نگر گوگل کاری کرد تا گوگل بتواند به خوبی منظور و مفهوم عبارت جستجو شده کاربر را بفهمد.

موتور جستجو یا ربات هوشمند؟ کدام کاربر را خوشحال میکند؟

شاید تعجب کنید ولی هنوز هم موتور جستجو گوگل یک «موتور» بود و با باهوش شدن فاصله داشت. چرا؟ برای اینکه وقتی کاربر عبارت جدیدی که قبلاً توسط هیچ کس جستجو نشده بود را در گوگل وارد میکرد، ربات های گوگل، هوشمندی لازم را برای تشخیص ارتباط بین عبارت جدید و قدیمی نداشتند. با مثال زیر خوب متوجه منظورم میشوید:

اگر اولین بار باشد کسی عبارتی مثل «بهترین زمان سفر به آنتالیا» را جستجو کند و هنوز سایتی با این موضوع در اینترنت وجود نداشته باشد، رنک برین میفهمد که آنتالیا در ترکیه قرار دارد و نتایج مرتبطی از شهرهای اطراف آنتالیا، مانند آنکارا یا استانبول را به کاربر نشان میدهد. به این ترتیب نتایج مورد نیاز کاربر در اختیارش قرار میگیرد و احساس رضایت بیشتری از جستجوی خود میکند.

 از آن جایی که طبق آمار، حدود 15 درصد نتایج گوگل برای اولین بار جستجو میشوند، لازم بود تا گوگل فکری برای جستجوهای تازه کاربران بکند. اینطور بود که در اکتبر سال 2015، الگوریتم رنک برین متولد شد تا گوگل بتواند حتی عبارت های جدیدتر را درک کند و بهترین محتوا را به دست کاربر برساند. در قسمت بعدی به شما میگوییم این درک چطور به گوگل و کاربر در رسیدن به رضایت کاربر کمک میکند.

الگوریتم رنک برین چطور به مغز متفکر گوگل برای بهبود رضایت کاربر تبدیل شد؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و ساده به شما بگوییم Rankbrain چه هدف مهمی در دنیای سئو و نتایج جستجو، به 2 مورد زیر میرسیم:

  1. افزایش درک گوگل برای فهمیدن عبارت های جستجو شده توسط کاربران و هدایت آن‌ها به محتوای ارزشمند
  2. ارزیابی و تحلیل رفتار کاربران و تاثیر دادن این رفتار در تعیین جایگاه وب سایت ها

اجازه دهید این اهداف بزرگ و را به در بخش های جداگانه توضیح دهیم تا به طور کامل متوجه سازوکار هر کدام از آن ها بشوید.

Rankbrain چطور با استفاده از یادگیری ماشینی کلمات کلیدی را پردازش میکند؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، حدود 15 درصد از کلمات کلیدی وارد شده در موتور جستجوی گوگل قبلاً هرگز جستجو نشده بود. شاید فکر کنید 15 خیلی عدد بالایی نباشد ولی وقتی این تعداد را در تعداد کل جستجو ها ضرب کنیم، میبینم که حدود روزانه 450 میلیون کلمه کلیدی در سایت گوگل سرچ میشد؛ 450 کلمه کلیدی که به دلیل جدید بودن، گوگل محتوای مرتبطی برای نشان دادن به کاربر در دسترس نداشت.

قبل از رنک برین، خزنده های گوگل به تمام صفحات اینترنتی سَرَک میکشیدند تا کلمه کلیدی مرتبط با عبارت جستجو شده را پیدا کنند ولی به دلیل اینکه این کلمات کلیدی جدید در هیچ سایتی پیدا نمیشد ، الگوریتم ها هم مجبور بودند با استفاده از حدس و پیش بینی، ببینند چه محتوایی به این عبارت جستجو شده مرتبط است.

برای مثال فرض کنید چند سال پیش (قبل از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار و رنک برین) عبارت «کارگردان فیلم فروشنده» را سرچ میکردید. در قدم بعدی گوگل دنبال صفحاتی میگشت که شامل کلمات «کارگردان»، «فیلم»، «فروشنده» بود. اما امروزه گوگل میتواند به خوبی منظور شما از عبارت جستجو شده را بفهمد و دقیق ترین نتیجه را نشان دهد.

الگوریتم رنک برین گوگل

پشت پرده هوش مصنوعی گوگل چه چیزی مخفی شده؟

گوگل در یکی از بلاگ های اپن سورس خود گفت که فناوری هوش مصنوعی گوگل قادر است با استفاده از تکنولوژی «word2vec» کلمات را به مفهوم تبدیل کند. این یعنی چی؟

هوش مصنوعی گوگل

یعنی الگوریتم های گوگل میفهمد درست به همان شکلی که پاریس به فرانسه مرتبط است، تهران و ایران هم به ربط دارند. (رابطه بین کشور و پایتخت) ولی مثلا کشور به کشور یا پایتخت به پایتخت مرتبط نیست.

به طور خلاصه گوگل میتواند به پشت پرده کلمات جستجو شده نفوذ کند و با تبدیل کلمات به مفهوم، منظور کاربر از جستجو را درک کند. در شکل زیر میبینید که این سیستم ارتباط بین شهر و کشورهای دیگر را هم میفهمد:

 

شگفت انگیز نیست؟

 

معیارهای Rankbrain برای آنالیز رفتار جستجوگر؛ چطور میتوانید با رنک برین شگفتی بسازید؟

به شما تبریک میگوییم! اگر تا اینجای مقاله را خواندید یعنی فهمیدید گوگل چطور با استفاده از دو تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، توانست به لایه های عمیق ذهنی کاربر نفوذ کند و منظور او را بفهمد. اما این تنها قدم اول برای درک الگوریتم فرازمینی گوگل بود.

در قدم بعدی باید بفهمید بعد از نشان دادن نتایج به کاربر، رنک برین چطور متوجه ارزشمند بودن یا نبودن این نتایج میشود؟

با آزمون و خطا!

یعنی رنک برین نتایجی را نشان میدهد که احتمال میدهد مورد پسند شماست. اگر تعداد زیادی از جستجو کننده ها یک صفحه از نتایج را دوست داشتند، این صفحه در نتایج افزایش رتبه پیدا میکند. و اگر هم دوست نداشتند، رتبه این صفحه را کم میکنند و جای آن را با صفحه دیگری عوض میکنند.

رنک برین 4 معیار مهم را برای ارزیابی کیفیت یک صفحه در نظر میگیرند:

 

  1. نرخ کلیک (CTR):  هر چه کلیک بر روی یک صفحه بیشتر باشد، یعنی کاربران برای ورود به آن صفحه علاقه بیشتری نشان دادند
  2. نرخ پرش از سایت (Bunce Rate): اگر کاربری بلافاصله بعد از ورود به یک صفحه، آن را ببندد یعنی از محتوای سایت راضی نیست. با تکرار این روند، نرخ خروج از سایت بیشتر میشود و گوگل متوجه کیفیت پایین این صفحه میشود
  3. زمان حضور کاربر در سایت (Dwell Time): مدت زمانی که جستجوگر بعد از کلیک بر روی نتایج جستجو، در سایت شما باقی میماند را زمان ماندگاری در سایت میگویند. زمان بیشتر در سایت نشان دهنده محتوای غنی تر سایت شماست.
  4. نرخ بازگشت به صفحه نتایج (Pogo-Sticking): هر چه تعداد بازگشت به صفحه نتایج بعد از بازدید از یک صفحه بیشتر باشد، یعنی آن صفحه در برآورده کردن نیاز کاربر موفق نبوده.

 

این معیارها درست زمانی که عبارتی را در گوگل سرچ میکنید رفتار شما را به شکل سیگنال به الگوریتم های گوگل مخابره میکند و به همین دلیل به آن ها سیگنال های تجربه کاربری در جستجو میگویند. در قسمت بعد اهمیت یکی از مهم ترین این سیگنال ها را در عمل میبینیم.

یک مثال تصویری برای شیر فهم شدن سازوکار رنک برین

نزدیک تعطیلات عید است و میخواهید خودتان را برای یک سفر به یاد ماندنی به شمال ایران آماده کنید. پس عبارت «بهترین روستاهای شمال» را در گوگل سرچ میکنید.

در صفحه نتایج مانند بسیاری از جستجو کنندها، بر روی اولین نتیجه کلیک میکنید. ولی میبینید که این سایت پر از تبلیغات برای رزرو هتل و خرید بلیط و غیره است و به جز چند خط، به موضوع اصلی به طور عمیق نپرداخته. دکمه back را میزنید و وارد نتیجه دوم میشوید:

این صفحه هم دست کمی از قبلی ندارد و با اینکه چند روستای خوب معرفی کرده ولی نه آدرسی از این روستاها به شما گفته و نه عکسی دارد. پس یک بار دیگر به صفحه نتایج باز میگردید و بر روی نتیجه شماره  3 کلیک میکنید:

بالاخره صفحه ای را پیدا میکنید که از نظر محتوا کامل تر از صفحه 1 و 2 است و به طور اساسی آدرس، عکس و مکان های دیدنی هر روستا را به شما گفته است. پس چند دقیقه ای را در این سایت سپری میکنید و به خواندن محتوای آن میپردازید.

این رفت و برگشت بین صفحه و نتایج جستجو را pogo-sticking میگویند که یکی از مهم ترین معیارهای رنک برین برای بررسی ارزشمندی یک صفحه است.

اگر گوگل ببیند بسیاری از کاربران بعد از ورود به یک صفحه، فوراً به صفحه نتایج جستجو بازمیگردند (مثلاً نتیجه شماره 1)، رتبه یا جایگاه این صفحه را به مرور کاهش میدهد:

و برعکس اگر صفحه ای توانست رضایت کاربر را جلب کند ولی در جایگاه پایین تری حضور داشت، به مرور به نتایج بالاتر صفحه جستجو دست میرود:

حالا که فهمیدید رنک برین چطور از کیفیت محتوای شما سر در می‌آورد، نوبت به این میرسد که دست به کار شوید و سایت خود را برای رنک برین بهینه‌سازی کنید.

8 توصیه طلایی و کاربردی برای اینکه ربات هوشمند گوگل را خوشحال کنید

تا اینجای مقاله تقریباً همه چیز را درباره رنک برین فهمیدید. اینکه این الگوریتم چه وظیفه ای دارد، چرا به وجود آمده و چطور نتایج جستجو را آنالیز میکند. اما بعد از این همه حرف های تئوری، نوبت به راهنمای عملی میرسد. در این قسمت قصد داریم تکنیک هایی را به شما معرفی کنیم که بیشتر مورد توجه الگوریتم رنک برین گوگل هستند.

تمام بهینه سازی هایی که  را به دو بخش تقسیم میکنیم و برای هر کدام یک سری توصیه و تکنیک به شما گوشزد میکنیم:

  • تکنیک هایی برای افزایش نرخ کلیلک (CTR)
  • تکنیک هایی برای افزایش حضور کاربر در سایت (Pogo-sticking، Dwell Time، Bounce Rate)

4 نکته اثبات شده که نرخ کلیک را به سقف میرساند!

1 - از تگ های عنوان (Title Tags) به نحوی استفاده کنید که احساسات کاربر را درگیر کند:

مدت زیادی است که بازاریاب ها از اهمیت احساسات در تصمیم گیری برای فروش به خوبی آگاه هستند. البته منظور ما از درگیر کردن احساسات این نیست که با عنوان های آبکی و اغراق شده سعی کنید گریه مخاطب را در بیارید! هر کسب و کار با توجه به مخاطب خود میتواند یک سری قوانین مخصوص به خود را داشته باشد.

مثلاً در زمینه آموزش سئو، دیدن مقاله هایی با عنوان الگوریتم های گوگل رایج است. حالا به نظر شما کدام یک از عناوین زیر برای این مقاله مناسب تر است:

  • الگوریتم رنگ برین چیست و چرا به وجود آمد؟
  • الگوریتم رنک برین چیست و چطور از موتور جستجو به رباتی هوشمند تبدیل شد؟ (راهنمای عملی + آپدیت 2019

از آن جایی گه در حوزه سئو همه چیز دائم در حال تغییر است، مقاله های به‌روز (2019) بیشتر مورد توجه هستند. در سئو همه چیز به عمل برمیگردد پس عبارت هایی مانند راهنمای عملی یا کاربردی میتواند اهمیت مقاله شما دوچندان کند.

2 - در عنوان های خود از علامت های به علاوه (+)، اعداد، پرانتز یا براکت استفاده کنید:

جالب است بدانید که بر اساس یک مطالعه بر روی 3.3 میلیون عنوان در اینترنت، مشخص شد که استفاده از پرانتز در انتهای تگ های عنوان، 33 درصد کلیک بیشتری را از آن خود میکنند. در داخل پرانتز میتوانید از کلماتی مانند زیر استفاده کنید:

  • سال جدید، مثل 2019، 2020
  • اینفوگرافیک
  • ویدئو
  • پادکست
  • گزارش، آمار یا مطالعه موردی
  • چک لیست
  • راهنمای قدم به قدم یا عملی

وجود علامت های دیگر (مانند عدد و علامت به اضافه) در عنوان باعث میشود که کاربر متوجه تفاوت محتوای شما با سیل عظیم محتوای دیگر موجود در فضای وب بشود.

در شکل بالا میبینید که آقای Brian Dean مدیر سایت بک لینکو، برای عنوان مقالات خود از چه کلمات جذابی استفاده کرده است.

3 - استفاده از کلمات قدرتمند در عنوان ها را فراموش نکنید:

در هر صنعتی همیشه یک سری کلمات تاثیر زیادی در تبدیل بازدیدکننده به مشتری میشود. در دنیای اینترنت هم کلماتی وجود دارند که در عین رایج بودن، خیلی خوب میتواند کاربر را به تصمیم وا دارد. بعضی از این کلمات عبارتند از:

  • فوق العاده
  • رایگان
  • مهم ترین
  • بهترین
  • چرا
  • محدود
  • موثرترین

 

4 - توضیحات متا فرصتی ایده آل برای دریافت کلیک بیشتر است:

هر سایتی به 2 شکل میتواند از صفحه نتایج برای افزایش کلیک استفاده کند. یکی انتخاب عنوان مناسب و دیگری توضیحات متا کامل. اگر عنوان فوق العاده ای برای صفحه خود در نظر گرفته اید، میتوانید با نوشتن یک Meta Description جذاب، احتمال ورود کاربر به سایت خود را چند برابر کنید.

(یادتان باشد که استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات متا هنوز هم در سال 2019 توصیه میشود.)

4 نکته تاثیر گذار برای افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت

بعد از اینکه توانستید با استفاده از تکنیک های بالا کاربر را وارد سایت خود کنید، نوبت به اصل ماجرا میرسد. یعنی جایی که باید به گوگل ثابت کنید محتوای شما تنها کلیک خور بالایی ندارد بلکه محتوای ارزشمند و مفیدی هم در اختیار مخاطب قرار میدهد. پس بگذارید بدون معطلی به این توصیه ها سر بزنیم:

1 - محتوای اصلی خود را در بالاترین بخش صفحه قرار دهید

وقتی کاربر از صفحه نتایج وارد سایت شما میشود، دنبال جواب میگردد. هر چه سریع تر بتوانید جواب مورد نیاز کاربر را در اختیارش قرار دهید، رضایت بیشتری برای او فراهم کردید. سایت های زیادی هستند که در بخش بالای صفحات سایت خود (Above the Fold) از تبلیغات، عکس ها و ویدئوهای نامرتبط استفاده میکنند. وقتی کاربر برای دیدن محتوای شما مجبور نباشد صفحه را اسکرول کند، میتوانید سریع تر او را با محتوای ناب خود شگفت زده کنید.

2 - مقدمه خود را با هدف تحت تاثیر گذاشتن بازدید کننده بنویسید

مقدمه اولین بخشی است که چشم کاربر به آن می‌افتد. اگر بتوانید در این بخش او را شگفت زده کنید، همه چیز به نفع شما خواهد بود. تا حد امکان از به کار بردن جملات کلیشه ای در این بخش استفاده نکنید و سریع بروید سر اصل مطلب.

نوشتن جملاتی مانند «در این مقاله میخواهیم درباره ... صحبت کنیم» در اولین جملات، باعث میشود از چشم کاربر بیافتید! برای اینکه جستجوگر با دیدن عنوان شما میداند که میخواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید پس تکرار این جملات میتواند مانند آفت تمام زحمات شما را از بین ببرد.

3 - محتوای طولانی و عمیق شانس بهتری برای کسب رضایت دارد

با اینکه زیاد میشنویم کاربران اینترنتی وقت کافی برای خواندن محتوای طولانی را ندارند، اما باز هم توصیه ما وارد شدن عمیق به موضوع اصلی است. چرا؟

برای اینکه وقتی سایت شما با قصد آموزش، همه چیز یک موضوع را کاوش کند، حتی در نبود زمان هم کاربر به شما به چشم یک مرجع نگاه میکند. این یعنی در مراجعات بعدی بدون فکر کردن یاد سایت شما می‌افتد.

4 - زیرعنوان ها و جملات کوتاه، خوانایی محتوای شما را آسان میکند

خیلی خب، حالا که تصمیم گرفتید از محتوای جامع و کامل برای رضایت کاربر استفاده کنید، باید تا جای ممکن به کمک تکنیک های نگارشی، درک محتوا را برای کاربر آسان کنید. خودتان را بگذارید جای خواننده، پاراگراف های بلند یا کوتاه؟ جملات طولانی یا کم؟ کلمات ادبی و سنگین یا ساده و قابل فهم؟

انتخاب شما میتواند تا حد زیادی بر روی میزان رضایت کاربر تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که استفاده از زیر عنوان ها میتواند مسیر محتوایی را برای کاربر مشخص کند و به درک سریع تر صفحه کمک شایانی کند.

آپدیت رنک برین در سال 2019 ؛ همه چیز دروغی بیش نبوده؟

یک نکته در مورد الگوریتم های گوگل وجود دارد و آن هم این که معمولاً ما همیشه درباره سازوکار این الگوریتم ها یک سری باورهای نادرست داریم. مثلاً وقتی الگوریتم پاندا تازه معرفی شده بود، همه سایت های آموزش سئو به این نکته تاکید داشتند که محتوای کپی باعث جریمه سایت شما توسط الگوریتم پاندا میشود. این باور با یک توئیت از مقامات رسمی گوگل، به تاریخ پیوست!

(اگر میخواهید به طور مفصل درباره باورهای نادرست پاندا گوگل، به‌روز باشید، توصیه میکنیم به مقاله الگوریتم پاندا سر بزنید.)

حالا داستان باورهای نادرست ما از رنک برین از چه قرار است؟  

در مارس سال 2019 در یکی از بلاگ های معتبر سئو، کاربری از Gary Illyes - مدیر گوگل آنالیز - پرسید که آیا رنک برین سیگنال های تجربه کاربری (یعنی CTR، Dwell Time و غیره) را برای رتبه دهی به سایت ها لحاظ میکند یا خیر؟

آقای ایلیاس در جواب گفت:

«رنک برین یک ماشین یادگیرنده و باهوشه که با استفاده از داده های مربوط به تاریخچه جستجوی کاربران، سعی میکنه نتایج جستجوی جدید کاربران رو پیش بینی کنه. معیارهایی مثل dwell time، bounce rate، نرخ کلیک و هر معیاری که توسط rand fishkin ارائه شده تنها یک مشت تصور غلط هستند. جستجوی اینترنتی خیلی ساده تر از چیزی است که مردم تصور میکنند.»

سخن آخر : کاربر، کاربر و بازهم کاربر!

این بود داستان تکامل گوگل از یک موتور جستجو به رباتی هوشمند که نتایج جستجو را با توجه به کاربر پیش بینی میکند. شاید با خودتان بگویید که بلاخره حرف چه کسی را باید باور کرد؟ گوگل یا کارشناسان سئو؟

اجازه دهید موضوع را برایتان روشن کنیم. در اینکه رنک برین از یک سری سیگنال برای تحلیل رضایت کاربر استفاده میکند، شکی نیست. ولی اینکه معیارهای UX تا چه اندازه میتواند در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، موضوعی است که هیچ کس اطلاع دقیقی از آن ندارد.

توصیه ما ؟ به جای اینکه خودتان را درگیر بحث و جدال بین گوگل و وب مسترها بکنید، در یک حرکت جانانه رضایت کاربر را هدف بگیرید. این را بدانید که گذشته، حال و آینده جستجو از آنِ تجربه کاربری است. چطور به این هدف برسید؟

 خیلی ساده، خودتان را بگذارید جای کسی که وارد سایت شما میشود، دوست دارید چه نوع محتوا، ساختار، محصول و مواردی را ببینید که بتواند راه حل یکی از مشکلات شما باشد؟

جواب های شما به این سوال همان معیارهایی هستند که الگوریتم های گوگل همیشه به دنبال آن هاست!

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
کیانا
2 هفته پیش
چیز هایی که تحت عنوان باور غلط بیش اشاره کردین شاید باور غلط نباشه ولی همه ی واقعیت هم نیست در واقع الگوریتم های گوگل انقدر پیچیده هست که نشه تو یه تعریف خلاصش کرد و نیاز به تفکر و درک بالایی دارد
سارا
2 هفته پیش
رنک برین فقط توی گوگل استفاده شده؟ منظورم اینه که ایا موتور های جسنجوی دیگه هم از یادگیری ماشین استفاده میکنن یا فقط گوگل هستش که این هوش رو داره؟
عاطفه لطفی
2 هفته پیش
رنک برین خیلی به پیشرفت گوگل و کاربر کمک کرده ولی هنوز یه جاهایی باگ داره مثلا تو نرخ پرش و نرخ بازگشت به نظر این قضیه مشهود تر هست چرا که شاید سایتی محتوا ی خوب و مفید داشته باشه ولی به علت سرچ کلمه کلیدی مشترک نمایان بشه ولی هدف مخاطب نباسه و نرخ پرش زیاد بشه و یا مسائل مشابه دیگه
minoo
3 هفته پیش
ما میخوایم گوگل و راضی نگه داریم و گوگلم هدفش راضی نگه داشتن کاربره! خب نظرتون چیه که یه فلش مستقیم بزنیم به کاربر و با یه تیر دو نشون بزنیم! یعنی با محتوای خوب و درست هم گوگل و هم کاربرو راضی نگه داریم!
سمندر
3 هفته پیش
با الگوریتم رنک برین یه بار دیگه به هممون ثابت شد که هدف نهایی گوگل فقط و فقط و فقط جلب رضایت کاربره و بس و به نظرم هر سئوکار اگر مبنای عملکردشو رضایت کاربرش قرار بده(به جای اینکه به انواع روش های سئو کلاه سیاه متوسل بشه!) بی شک میتونه رتبه بگیره و به هدفش برسه.
مرتضی
3 هفته پیش
این الگوریتم یکی از خفن ترین الگوریتماییه که تابحال دیدم. آخه مگه داریم انقدر پیچیده و باهوش! اونقدر باهوشه که حتی خفن ترین سئو کارهاهم نمیتونن دقیقا رفتارشو پیش بینی کنن!
تینا
4 هفته پیش
خییییییییلی برام جالب بود.مرررسی.
فرهاد
4 هفته پیش
میشه درمورد یادگیری ماشینی بیشتر توضیح بدین؟
الهام
4 هفته پیش
خفن ترین الگوریم گوگل!
مبینا
4 هفته پیش
م‍رسی عالی بود چیزایی هم که میگین و کاملا میشه دید تو کل سایت
میلاد وزیری
4 هفته پیش
گوگل رنک برین فوقالعاده تاثیر گزار بود تو سئو و سرچ گوگل
عباس ازاد
4 هفته پیش
چقر چیز یادگزفتم با خوندن این مقاله مرسییییی
ایدا قاری
1 ماه پیش
استفاده پرانتز برای عنوان منظورتون تو متن هست یا تو کد؟
کمند فرهانی
1 ماه پیش
کم الگوریتم داشت گوگل اینم اضافه کرد!!!
حنانه معصومی
1 ماه پیش
یه روزی یادگیری ماشینی دنیارو نابود میکنه فعلا از سئو و گوگل شروع کرده
علی
1 ماه پیش
من چیزی راجع به Machine Learning نمیدونستم!این پدیده ها واقعا عجیبن.باهاشون در طول روز بارها درگیر میشیم اما به عملکرد عجیبشون فک نمیکنیم!مقاله خوبی بود ممنون.
سعید
1 ماه پیش
واقعا مقاله محشری بود.خسته نباشید
میلاد حیدری
1 ماه پیش
هوش مصنوعی با اختلاف بهترین اختراع بشریته گوگل هم ازش به نفع کاربراش استفاده کرده
امیر محمدی
1 ماه پیش
مغز متفکر گوگل بهترین اسمی که میشه براش گذاشت
نسرین
1 ماه پیش
راجع به رنک برین گوگل شنیده بودم ولی برسی اون با توجه به اظهارات رسمی گوگل واقعا عالی بود ممنون