دیجی ویت
الگوریتم فِرِد (Fred) گوگل چیست؟ چطور میتواند سایت شما را به خاک سیاه بنشاند!
الگوریتم فرد گوگل

الگوریتم فِرِد (Fred) گوگل چیست؟ چطور میتواند سایت شما را به خاک سیاه بنشاند!

شنیدن این جمله که سایت شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد دیگر برایتان عادی شده؟ از اینکه در مقاله های مختلف میبینید همه از محتوای ارزشمند حرف میزنند خسته شده اید؟ اگر بخواهیم سطحی به این موضوع نگاه کنیم، میتوانیم بگوییم که این توصیه ها بیشتر تکرار مکررات هستند. اما در نگاهی عمیق تر، متوجه میشویم که گوگل همواره سعی میکند با این تکرار ها، اولویت های رتبه دهی به سایت ها را به مدیران سایت گوشزد کند.

معیارهایی که برای گوگل در اولویت بالایی قرار دارند معمولاً از طریق الگوریتم های مختلف به گوش وبمسترها میرسد. این الگوریتم ها مشکلات کاربران را یکی پس از دیگری کنار میزنند و با ایجاد فضایی مفید، کاربر را به استفاده بیشتر از سرویس جستجوی گوگل سوق میدهند. اما از آن جایی که کیفیت محتوای سایت یکی از مهم ترین معیارها برای رضایت کاربر محسوب میشود، گوگل هم به ابزارهای آنالیز کیفیت سایت ها نیاز بیشتری پیدا میکند. الگوریتم فرد یا Fred گوگل در همین جا مأموریت خود را آغاز میکند.

در این مقاله قصد داریم از تولد تا بزرگ شدن این الگوریتم ناشناخته را مو به مو برایتان تعریف کنیم. سپس با موشکافی سایت هایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند به شما میگوییم چه سایت هایی بیشتر مورد توجه الگوریتم Fred گوگل بودند. در نهایت با استفاده از داده های جمع آوری شده از سایت هایی که توسط فرد جریمه شده اند، خط قرمز های الگوریتم فرد را برایتان روشن کنیم.

داستان یک شوخی بی مزه و تولد الگوریتم فرد گوگل!

از آن جایی که گوش ما به شنیدن الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن یا الگوریتم مرغ مگس خوار عادت کرده، اولین چیزی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند نام عجیب و متفاوت این الگوریتم است. پس از همین اول این سوال را از سر راه برمیداریم.

 داستان این نام گذاری از آن جایی آغاز شد که در مارچ سال 2017 ناگهان اتفاق عجیبی در نتایج جستجو رخ داد و تغییرات ناگهانی و شدید در جایگاه سایت ها افزایش پیدا کرد. این تغییرات به قدری ناگهانی و سریع بود که برخی سایت ها به یکباره تا 90 درصد با اٌفت جایگاه روبرو شدند!

مدیران سایت تنها برداشتی که از این تغییرات ناگهانی داشتند این بود که آپدیت جدیدی در الگوریتم های گوگل در راه بود و به همین دلیل افراد زیادی در شبکه های اجتماعی شروع به گمانه زنی در این باره کردند. در یکی از این بحث و جدال ها، فردی به نام رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish) در یک توئیت گفت:

"کسانی که با Gary Illyes (مدیر بخش توسعه موتور جستجوی شرکت گوگل) رفیق نیستند، خوب است بدانند که او تمام اشیایی که نامی ندارند را Fred صدا میزند. ماهی‌ها، آدم‌ها یا هرچیزی که فکرش را بکنید."

الگوریتم فِرِد (Fred)

پس از مدتی، Barry Schwartz (از کارشناس های موتورهای جستجو) از گری ایلایس پرسید که آیا می‌خواهد اسمی برای آپدیت جدید انتخاب کند؟

گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: "از این به بعد هر آپدیتی که غیر رسمی باشد و گوگل چیزی از سازوکار آن برملا نکند با نام Fred شناخته خواهد شد."

این طور شد که این الگوریتم بحث برانگیز بر اساس یک شوخی بی مزه، Fred نام گرفت.

الگوریتم فِرِد (Fred)

الگوریتم فرد گوگل دقیقاً چه کار میکند؟

از نام جالب الگوریتم فرد که بگذریم، تغییراتی که این آپدیت به همراه داشته به هیچ وجه در حد شوخی نبودند؛ 90 درصد اٌفت جایگاه، 55 درصد تغییر در نتایج جستجو و 36 درصد بهبود رتبه در سایت های با کیفیت! این تغییرات بنیادی به قدری تاثیرگذار بود که میتوانست سرنوشت یک سایت را به کلی عوض کند. از آن جایی که طبق روال، گوگل از صحبت درباره سازوکار فرد حرفی نزده، نمیتوانیم دقیقاً بگوییم هدف این الگوریتم چیست، اما با توجه به تحقیقات انجام شده از سایت های جریمه شده و گزارش مدیران این سایت ها، آپدیت Fred گوگل به 3 نوع سیگنال خاص عکس العمل نشان میدهد:

  • تبلیغات بیش از حد و پاپ آپ های آزار دهنده
  • محتوای غیر تخصصی و کم ارزش
  • بک لینک های بی کیفیت

آقای بری شوارتز که خود یک متخصص در حوزه موتورهای جستجو است، با مدیران چندین سایت ارتباط برقرار کرده و به  نتایج جالبی دست یافته:

«حدود 95 درصد سایت هایی که تحت تاثیر الگوریتم فرد جایگاه خود را از دست دادند، به خوبی برای کاربر بهینه نشده بودند. محتوای کوتاه و بمباران شده از کلمات کلیدی، پنجره های تبلیغاتی متنوع و زیاد در سایدبار سایت و لینک های بی هدف و نامرتبط با محتوای صفحه از مهم ترین وجه اشتراک این سایت ها بودند.»

این طور که پیداست گوگل هر روز بیشتر و بیشتر به محتوای سایت ها حساسیت نشان میدهد و فاکتورهای زیادی را برای آنالیز و سنجش محتوا به کار میگیرد. پس اگر میخواهید توپ و میدان سئو را مال خود کنید، بهتر است توجه به محتوای سایت خود را چندین برابر کنید. 

آیا آپدیت Fred گوگل با بقیه الگوریتم ها فرق دارد؟

آپدیت جدید فرد در واقع با الگوریتم هایی که گوگل خود برای آن ها نامی انتخاب کرده بود متفاوت است. هر چقدر با گفتن نام های الگوریتم رنک برین و Mobile First Index، به یاد موضوع و هدف آن الگوریتم می‌افتیم، با شنیدن نام فرد نمیتوانیم چیزی از آن برداشت کنیم. این یعنی Fred تا حدودی با الگوریتم های دیگر گوگل متفاوت است.

اما سوالی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند این است که پس چه چیزی میتوانیم از این آپدیت گوگل به دست آوریم؟ در پاسخ باید بگوییم که تنها وقتی گوگل هسته الگوریتم های اصلی خود را برای مبارزه با سایت های بی کیفیت به روز رسانی کند، میتوانیم نام Fred را به این آپدیت ها نسبت دهیم.   

البته تنها زمانی میتوانیم نام فرد را به آپدیت های پیوسته گوگل ربط دهیم که تغییرات برجسته و قابل توجه ای در نتایج جستجو رقم بخورد و سایت های زیادی قربانی این تغییر شوند. در حال حاضر تقریباً تمام آپدیت های بی نام و نشانی که برای سنجش کیفیت سایت ها در هسته الگوریتم های گوگل اتفاق می‌افتد فرد نام دارد.

چه سایت هایی بیشتر تحت تاثیر فرد گوگل قرار میگیرند؟

یکی از موضوعاتی جدیدی که با اعمال الگوریتم Fred گوگل اهمیت بیشتری پیدا میکند، بحث تخصصی بودن محتواست؛ یعنی هرچه سایت شما بیشتر بر روی یک موضوع خاص تمرکز کند و به صورت تخصصی محتوای مفید و آموزنده تولید کند، میتواند به خوبی از خطر جریمه فرد در امان بماند. به عنوان مثال اگر سایت شما در حوزه طراحی سایت و سئو فعالیت دارد، بهتر است مقالات و محتوای آموزشی خود را با محوریت موضوع اصلی سایت جلو ببرید و با تولید محتوا به صورت عمیق و تخصصی، تک تک سوالات کاربران را پاسخ دهید.

با این توصیف هایی که از یک سایت خوب داشتیم میتوانید حدس بزنید که چه سایت هایی بیشترین ضربه را از سمت فرد گوگل دریافت میکنند. بله درست است! سایت هایی که موضوعات متنوع را به صورت غیرتخصصی در سایت خود پوشش میدهند و تنها برای جذب بازدیدکننده به تولید محتوای عام میپردازند، نزد Fred روزگار سیاهی را تجربه خواهند کرد.

 به عنوان مثال سایت های خبری که محتوای کپی و کوتاهی دارند بیشتر از سایت های دیگر در معرض خطر انقراض توسط فرد گوگل هستند. پس به شما توصیه میکنیم به جای پوشش موضوعات متنوع، عمق کیفیت محتوای تخصصی و محدود خود را بیشتر کنید.

الگوریتم فِرِد (Fred)

گوگل درباره Fred Algorithm چه میگوید؟ 

بعد از اینکه صحبت ها بر سر تغییرات بنیادی این الگوریتم کم کم به فراموشی سپرده شد، آقای Gary Illyas ( همان فردی که نام این الگوریتم را به شوخی Fred گذاشت) در رویدادی به نام Brighton SEO 2017 اظهارات جالبی را درباره این الگوریتم در اختیار عموم قرار داد. در ادامه، متن مصاحبه آقای گری ایلیس را با هم میخوانیم. (این بخش به دلیل نقل قول مستقیم از افراد با زبان محاوره نوشته شده است)

مصاحبه کننده: خب اجازه بده یکم درباره فرد حرف بزنیم.

گری: کی؟

مصاحبه کننده: خود تو کسی بودی که فرد رو به وجود آوردی. پس میتونیم بگیم فرد الگوریتمی هست که...؟

گری: فرد یک الگوریتم نیست، بلکه همه الگوریتم ها رو شامل میشه.

مصاحبه کننده: پس خودت قبول داری که هر وقت تغییر بزرگ و قابل ملاحظه ای توی نتایج به وجود میاد، ما اسمش رو میزاریم Fred و برای همین نمیتونیم بگیم که فرد یک الگوریتم نیست.

گری: از اونجایی که من توی شبکه اجتماعی Twitter آدم پردردسریم و خیلی با طعنه حرف میزنیم، اسم Fred به طور خیلی تصادفی و تنها از سر یک شوخی بر سر زبون ها افتاد.

نمیدونم که از این موضوع اطلاع داری، ولی ما تقریباً حدود 2 تا 3 بار در روز الگوریتم های رتبه دهی اصلی خودمون رو به روز رسانی میکنیم. پس جواب من به Barry Schwartz اینه که به طور حتم یک آپدیت در هسته الگوریتم ها صورت گرفته بود و بری هم خیلی قاطعانه از من میخواست یک نام برای این تغییر در نظر بگیرم و من هم اولین چیزی که به ذهنم اومد رو بهش گفتم.

مصاحبه کننده: پس این یعنی ما به طور پیوسته با فردهای جدیدی روبرو میشیم؟

گری: بله. هر آپدیت بر روی هسته اصلی الگوریتم های رتبه دهی یک Fred به حساب میاد. دلیل اینکه یک نام براش انتخاب کردم این بود که نمیخواستم مردم بیخود درگیر اون بشن.

هر نوع به روز رسانی که در رتبه دهی سایت ها انجام میدیم، به دلیل ارزیابی درست تر از محتوا و لینک های یک سایته. این تغییرات بیشتر برای دقیق تر کردن و درست تر کردن کارهاست اما اگر تغییرات ما جدید باشند یا در Webmaster Guidelines بهشون اشاره میکنیم یا اینکه به صورت الگوریتم های تازه و اصلی مانند الگوریتم پاندا اون ها رو معرفی میکنیم.

مصاحبه کننده: حالا که تغییرات 2 تا 3 بار در روز اتفاق می‌افتند، وبمستر ها با دیدن اٌفت و خیز های معمول در آمار، چه کار میتونن بکنند تا سایت شون تحت تاثیر این تغییرات قرار نگیرند؟

گری: تنها میتونم بهت بگم که حدود 98 درصد این تغییرات از سوی خود ما انجام میشه و لازم نیست که مدیر سایت اقدامی انجام بده. مطمئناً تمام تغییراتی که باعث بهبود یا کاهش رتبه یک سایت میشه به نفع کاربر خواهد بود.

اگر محتوایی تولید کنید که به خوبی در نتایج جستجو دیده بشه و جایگاه خوبی کسب کنه و هر کس با خوندن محتوای شما، توی شبکه های اجتماعی درباره نام برند شما حرف بزنند، دیگه جایی برای نگرانی نیست، میتونید راحت سرتون رو بالش بزارید و صبح منتظر بالا اومدن سایت تون توسط Fred باشید.

چه اقداماتی میتواند سایت ما را از جریمه فرد گوگل نجات دهد؟

برای اینکه فرد کوچک ترین شکی به سایت شما نکند، نباید از دیدگاه یک مدیر سایت به این مسئله نگاه نکنید؛ راه حل جایگزین که نتیجه بهتری هم برای شما دارد این است که خود را بجای کاربر بگذارید. دوست دارید در این سایت چه محتوایی ببینید؟ حالا جواب های خود را جمع کنید و همه آن ها را در سایت خود قرار دهید. وقتی از دریچه کاربر به سایت خود نگاه میکنید پاسخ این سوال ساده است. مهم ترین عواملی که باعث میشود کاربران به سایت شما روی خوش نشان دهند عبارتند از:

1 - در تولید محتوای ناب پیش دستی کنید

دوران پادشاهی محتوا دیگر به اوج خود رسیده است. هر چه محتوای تخصصی، آموزشی و و جامعی برای سایت خود تولید کنید، شانس شما در کسب جایگاه خوب در نتایج جستجو بالا میرود. علاوه بر محتوای متنی، از محتوای جذاب مانند ویدئو و اینفوگرافیک های سرگرم کننده نیز استفاده کنید. طبق بررسی ها، ۴۳ درصد کاربران دسترسی به یک محتوای ویدئویی را به مطالعه یک مقاله یا دانلود کتاب الکترونیکی ترجیح می دهند.

2 - از تبلیغات بنری و پاپ آپ ها به طور هوشمندانه استفاده کنید

همه ما میدانیم که تبلیغات و پاپ آپ های آزاردهنده برای سایت شما مانند یک سم هستند. پس اگر از پاپ آپ های تبلیغاتی به طور اصولی و حساب شده استفاده نکنید، باید منتظر جریمه سخت الگوریتم فرد گوکل باشید. یادتان باشد حتی اگر سایت خوبی داشته باشید و با تبلیغات زیاد، سود خوبی به دست آورید ولی نتوانید رضایت کاربران را کسب کنید، از نظر گوگل هم سایت خوبی ندارید.

3 - لینک های داخلی و خارجی سایت خود را بازبینی کنید

اگر تا حالا با استفاده از بک لینک، در گوگل جایگاه خوبی کسب کردید، وقت آن است که به یک پاک‌سازی عمیق در لینک های دریافتی از سایت های دیگر بپردازید. برای اینکار میتوانید این لینک ها را Disavow کنید تا گوگل هم شما را ببخشد. افزون بر این، لینک های داخلی سایت خود را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید بیهوده و بی هدف به صفحات مختلف لینک نداده باشید.

4 - طراحی ظاهری و تجربه کاربری سایت خود را جدی بگیرید

با اینکه تکنولوژی های جدیدی مانند AMP گوگل بر کیفیت محتوا تاکید میکنند، توصیه ما این است که UI و UX سایت خود را بیش از پیش جدی بگیرید. دلیل آن ساده است؛ وقتی از لحاظ ظاهری و ساختاری سایت خوبی داشته باشید، بازدیدکنندگان سایت شما راحت تر به محتوای شما دسترسی خواهند داشت.

یک نتیجه گیری با طعم Fred!

یکی از باورهای نادرست درباره سئو این است که برای رسیدن به جایگاه مناسب در صفحه نتایج گوگل، باید قوانین و دستورالعمل هایی که گوگل برای وب مسترها تعریف کرده را دور بزنید یا حداقل کمی آن ها را تغییر دهید. این یک اشتباه محض است؛ برای موفقیت در حوزۀ سئو، باید دست بر دست گوگل بگذارید و با او همکاری کنید چراکه سایت شما و گوگل در واقع یک چیز هستند.

برای اینکه راحت تر به این قضیه نگاه کنید، باید ماموریت اصلی گوگل را خوب بشناسید. این موتور جستجو میخواهد بهترین محتوای موجود در فضای دیجیتال را در سریع ترین زمان ممکن به دست کاربر برساند. وقتی هدف شما با هدف موتورهای جستجو مشترک شود، میتوانید مطمئن باشید که نه الگوریتم Fred و نه هیج الگوریتم دیگری نمیتواند برای سایت شما تهدیدی به حساب بیاید.

اما خوب است بدانید مأموریت گوگل برای بهبود نتایج جستجو یک فرآیند همیشه در حال تغییر است. پس اگر سایت خوبی دارید، باید پیوسته آن را با بهینه سازی های کارآمد و به جا، به روز رسانی کنید. الگوریتم فرد گوگل میتواند مانند یک نردبان سایت شما را به نتایج بالاتر برساند، به شرط اینکه به زبان خود گوگل با کاربران خود حرف بزنید و از جریمه سایت های دیگر درس بگیرید.

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.