دیجی ویت
رقص گوگل: پرش‌های غیرقابل توجیه در نتایج جست‌وجو
رقص گوگل یا google dance چیست؟

رقص گوگل: پرش‌های غیرقابل توجیه در نتایج جست‌وجو

از زمانی که بچه بودیم، بحث حذف شدن کنکور داغ بود، تا همین امروز که هنوز هم هر سال کنکوری داریم و کنکور می‌دهیم. اما من همیشه به یک معضل بزرگ فکر می‌کردم، وقتی قرار است با معدل وارد دانشگاه شویم، اگر ۵۰۰ هزار نفر معدل‌شان ۱۹ باشد، کدام‌شان قرار است دانشگاه بروند؟

وقتی با رقص گوگل آشنا شدم، متوجه شدم گوگل به شکلی خلاقانه با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. به هر حال اگر دقت کنیم گوگل دقیقا مشابه یک کنکور سراسری عمل می‌کند و طبعا در این کنکور افراد زیادی هستند که همگی درس‌شان خوب است و می‌خواهند دانشگاه بروند (در صدر نتایج ظاهر و دیده شوند) خب گوگل چکار می‌کند؟

گوگل یکی یکی درس‌خوان‌ها را می‌رقصاند تا ببیند کدام یک بهتر می‌رقصند! (خجالت نکشید چون بالاخره گوگل یک روز شما را هم می‌رقصاند!) گوگل به شما مدت کوتاهی فرصت می‌دهد تا وسط سن برقصید، و رفتار تماشاچی‌ها را نسبت به رقص شما بررسی می‌کند. این پروسه به گوگل کمک می‌کند رتبه‌بندی را هوشمندانه و کاربرمحور پیش ببرد.

رقص گوگل چیست؟

رقص گوگل موقعیتی است که یک صفحه، برای چند روز در نتایج جست‌وجو رقصانده می‌شود. یعنی مثلا یک روز در صفحه سوم ظاهر می‌شود، فردا در صفحه اول و پس فردا به صفحه پنجم سقوط می‌کند. رقص گوگل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، که یکی از این دلایل همان اتفاقی است که در ابتدای مقاله توضیح دادم.

 گوگل یک دامنه‌ی جدید (یا یک صفحه‌ی جدید از یک دامنه قدیمی) را در نتایج جست‌وجو می‌رقصاند تا رفتار کاربران را نسبت به آن ببیند و این را به عنوان یک فاکتور در نتایج جست‌وجو لحاظ می‌کند، تا رتبه‌ی نهایی یک صفحه را مشخص کند. اما گاهی به دلایل مختلف دیگری هم ممکن است یک صفحه در نتایج جست‌وجو رقصانده شود. این داستان را ببینید:

سال‌ها پیش (قبل از ۲۰۰۳) الگوریتم‌ها و ایندکس گوگل هر ماه آپدیت می‌شدند. این آپدیت‌ها در راستای کارآمدی هر چه بیشتر نتایج جست‌وجو بود. بعد از هر بار تغییر، رقص گوگل اتفاق می‌افتاد، بعد از مدتی نتایج تثبیت می‌شد و می‌رفت تا آپدیت بعدی. اما بعد از آپدیت‌های بوستون و فلوریدا، رقص گوگل دیگر به این شکل ماهانه ادامه پیدا نکرد. چون گوگل سیستمش را به گونه‌ای را تغییر داد که به جای اینکه هر ماه در یک روز مشخص آپدیت‌ها را اعمال کند، هر روز و کم کم آن‌ها را اعمال می‌کرد. در نتیجه تاثیر آپدیت‌ها بر نتایج جست‌وجو مثل قبل محسوس و یکهویی نبود که رقص گوگل اتفاق بیفتد. این موضوع را Matt Cutts رییس تیم اسپم گوگل در این ویدیو تصدیق کرده است.

بعد از مدتی دوباره رقص گوگل برگشت. اما نه به صورت ماهانه و منظم. گاهی با آپدیت الگوریتم‌های مختلف گوگل مثل الگوریتم پاندا و پنگوئن، رقص گوگل اتفاق می‌افتد.

برقص مثل یه پاندا!

یکی از الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم پاندا است. پاندا تمرکزش بر هدف گرفتن محتواهای بی‌کیفیت است و بیشتر یک فیلتر است که هر چند وقت یک بار بر سایت‌ها اعمال می‌شود و بعضی از سایت‌ها را گیر می‌اندازد. در این مقاله فرصت نداریم پاندا را به طور کامل توضیح بدهیم. اگر خواستید بیشتر بدانید مقاله الگوریتم پاندا را بخوانید.

این فیلتر گوگل گاهی آپدیت می‌شود و آپدیت شدن آن باعث رقص گوگل می‌شود.

مثل یه پنگوئن برقص!

الگوریتم پنگوئن هم مثل پاندا یک فیلتر است که هر چند وقت یک بار بر سایت‌ها اعمال می‌شود. این الگوریتم تمرکزش بر شناسایی و هدف گرفتن اسپم هاست. اما گوگل دائما این الگوریتم‌ را آپدیت می‌کند تا سایت‌هایی که به اشتباه گیر انداخته هر روز کم‌تر و کم‌تر بشوند.

آپدیت پنگوئن هم در نتایج جست‌وجو نوسان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود رقص گوگل اتفاق بیفتد. اگر در این باره به اطلاعات بیشتر نیاز داشتید مقاله الگوریتم پنگوئن را بخوانید.

این دو نمونه از الگوریتم‌های گوگل بود. بقیه الگوریتم‌های گوگل هم با آپدیت شدن رقص گوگل ایجاد می‌کنند. برای اینکه بفهمید چه زمانی الگوریتم‌ها آپدیت می‌شوند می‌توانید از MozCast استفاده کنید. این ابزار به شما هشدار می‌دهد که هوا طوفانی است (الگوریتم‌ها در حال آپدیت شدن هستند) و منتظر نوسان در نتایج جست‌وجو باشید. متاسفانه این ابزار نمی‌تواند مشخصا تشخیص بدهد که کدام الگوریتم‌ها در حال آپدیت شدن هستند.

در حالتی که الگوریتم‌ها آپدیت می‌شوند معمولا سایت‌های زیادی درگیر نوسان در نتایج می‌شوند. اما در مواردی که گوگل در حال محک زدن سایت‌ها و صفحات جدید است رقص گوگل فقط برای صفحاتی مشخص اتفاق می‌افتد.

چه صفحاتی درگیر رقص گوگل می‌شوند؟

هر باری که وب‌سایت‌تان را بهینه کنید، احتمالا درگیر این موقعیت می‌شوید. مثلا اگر

  • یک صفحه‌ی جدید اضافه کنید
  • تعدادی بک‌لینک جدید برای یک صفحه بگیرید
  • محتوای یک صفحه را آپدیت کنید یا محتوای جدیدی منتشر کنید (به خصوص اگر کلمات کلیدی محتوا رقیبان زیادی داشته باشد)
  • یک دامنه‌ی جدید راه‌اندازی کنید

در این شرایط گوگل شما را می‌رقصاند و به شما فرصتی برای دیده شدن می‌دهد. بسته به واکنش کاربران (شامل اسکرول کردن صفحه، زمانی که کاربر صرف صفحه می‌کند و تعامل با بخش‌های مختلف سایت و نرخ کلیک) تصمیم می‌گیرد که آیا آن صفحه لیاقت آن را دارد که جایگاه بالاتری کسب کند یا اینکه اصلا باید به جایگاه پایین‌تری سقوط کند.

زمانی که دچار رقص گوگل هستم چه کار کنم؟

در این شرایط، به جای این در و آن در زدن، باید کمی صبر کنید و فعالیت‌های پیشین‌تان را به همان شکل ادامه بدهید. شما در مدتی که درگیر رقص گوگل هستید، هیچ کار خاصی نمی‌توانید بکنید که جلوی این وضعیت را بگیرد.

صبر کنید تا موقعیت‌تان تثبیت شود و بعدا اگر دیدید جایگاه پایینی دارید، از اصول اساسی سئو کمک بگیرید و محتوا و پروفایل لینک‌های‌تان را بهبود ببخشید. در طول زمانی که درگیر رقص گوگل هستید فعالیت‌های عادی‌تان را انجام بدهید، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده. فعالیت‌هایی از قبیل:

روند لینک‌سازی را ادامه بدهید

یکی از اشتباه‌هایی که وب‌مسترها در طول رقص گوگل می‌کنند این است که با دیدن نوسان‌ها به قول معروف می‌گرخند و لینک‌سازی را متوقف می‌کنند. این کار باعث می‌شود روند لینک‌سازی کند شود و در نهایت به اعتبار صفحه لطمه می‌زند.

شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

برای اینکه برای خودتان اعتبار ایجاد کنید، باید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. سعی کنید در این شبکه‌ها فعالیت ارگانیک داشته باشید و بک‌لینک بگیرید. امروزه دیگر کسب‌وکارهای نادری هستند که از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند.

رقص گوگل چقدر طول می‌کشد؟

اینکه رقص گوگل برای یک صفحه چقدر طول می‌کشد به چند فاکتور مهم بستگی دارد:

  • سن وب‌سایت: هر چقدر یک وب‌سایت تازه‌کارتر باشد، بیشتر در رقص گوگل گیر می‌افتد. این یک روند عادی است که برای همه‌ی وب‌سایت‌ها اتفاق می‌افتد.
  • میزان محتوای وب‌سایت: هر چقدر تعداد صفحات و محتوای شما بیشتر باشد، قاعدتا اعتبار بیشتری دارید و مدت زمان کمتری در رقص گوگل گیر می‌افتید.
  • کیفیت محتوا: محتوا نوشتن کار ساده‌ای است، اما نوشتن محتوای باکیفیتی که کاربران را درگیر کند و آن‌ها را به کامنت گذاشتن و بوک‌مارک کردن وادارد، چندان ساده نیست. طبیعتا هر چقدر محتوای شما باکیفیت‌تر باشد، کمتر رقصانده می‌شوید.
  • کلمات کلیدی: اینکه چه کلماتی را هدف قرار می‌دهید در رقص گوگل تاثیر دارد. اصولا کللمات کلیدی کوتاه که رقابت در آن‌ها بسیار شدید است شما را خیلی بیشتر در رقص گوگل گیر می‌اندازد. اما در عوض اگر کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار بدهید مدت زمان کوتاه‌تری رقص گوگل را تجربه خواهید کرد.
  • بازاری که هدف قرار می‌دهید: هر چقدر رقابت در بازار شما شدیدتر باشد، رقص گوگل طولانی‌تر و شدیدتر اتفاق می‌افتد. در نتیجه هر چقدر بازارتان مشخص‌تر و تخصصی‌تر باشد، (به جای اینکه خیلی کلی باشد) از بابت رقابت کمتر راحت‌تر خواهید بود.
  • کامنت‌ها: هر چقدر پست‌هایتان بیشتر کامنت بگیرند، زودتر در نتایج جست‌وجو تثبیت می‌شوید.

در نهایت با در نظر گرفتن این فاکتورها باید بدانید که رقص گوگل ممکن است از چند روز تا دو یا سه ماه طول بکشد. 

 

فکر می‌کنم با شناختن رقص گوگل به اهمیت کاربر در سئو پی برده‌اید. بله اول و آخر همه چیز به کاربر ختم می‌شود. هر چه بیشتر کاربر را در نظر بگیرید جایگاه بالاتری خواهید داشت.

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
دوست شما در لینکدین
3 ماه پیش
درود بر شما انصافاً مقاله بسیار مفید و کاملی ارائه فرمودید. درمورد دامنه‌های جدید گمان می‌کنم گوگل کمتر می‌رقصونه چونکه بعد از اتمام هانی‌مون، پوزیشن صفحات ثابت میشه. با احترام