دیجی ویت
الگوریتم پاندا گوگل چیست و چطور یک ویرانه را به بهشت تبدیل کرد؟ + آپدیت 2019
الگوریتم پاندا گوگل چیست ؟

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چطور یک ویرانه را به بهشت تبدیل کرد؟ + آپدیت 2019

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

این جمله ای بود که در سال 2011 تیتر اول روزنامه Business Insider در بخش فناوری شد. با منتشر شدن این خبر، زنگ خطری برای گوگل به صدا درآمد که بلاخره زمان آن رسیده صفحات کم ارزشی که در نتایج بالای رتبه میگیرند از صفحه روزگار محو شوند. اما چطور میتوان با مهار کردن میلیون ها سایت سرکشی که از قوانین سرپیچی میکنند، فضای آنلاین را به محیطی کاربرپسند تبدیل کرد؟

گوگل فریاد های کاربران را میشنود و الگوریتمی به نام کشاورز یا Farmer که بعدها با نام پاندا شناخته میشود را به دنیای جستجوی آنلاین معرفی میکند. با اعلام این الگوریتم جنگی بین سایت های اسپم و کلاه سیاه و گوگل به راه می‌افتد. اگر نوار فیلم این جنگ را سریع جلو ببریم، می‌بینیم که گوگل در این جنگ با سربلندی بیرون آمده. به لطف پاندا و حیوانات دوست داشتنی دیگری مانند الگوریتم مرغ مگس خوار ، حالا دیگر اثری از سایت های اسپم و کم ارزش در صفحه اول (یا حتی صفحات دیگر) نتایج جستجو نیست.

در این مقاله میخواهیم این خط داستانی را کمی باز کنیم و ببینیم ویرانه ای که سایت های اسپم در فضای آنلاین به راه انداخته بودند، چطور به بهشتی تبدیل شد که همه کاربران از جستجو در آن لذت میبرند. از آن جایی که پاندا اولین و قدیمی ترین الگوریتم گوگل به حساب می‌آید، باید کمی هم درباره باورهای نادرستی که در مورد این الگوریتم وجود دارد حرف بزنیم. پس کمربندهای خود را ببندید و در این سفر، پاندای دوست داشتنی داستان ما را همراهی کنید.

الگوریتم پاندای گوگل چه بلایی بر سر سایت های اسپم آورد؟

اولین و مهم ترین وظیفه پاندا، مبارزه با محتوای کوتاه و بی کیفیت ایجاد شده بود. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی کیفیت، کوتاه و بی ارزش را در نتایج جستجو کاهش داد و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو بخشید. البته این محتواهای اسپم در بسیاری سایت ها با استفاده از سئو کلاه سیاه ، با هدف بهبود جایگاه تولید میشدند که گوگل حسابی با آن مخالف است.

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیار تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه بندی نتایج جستجو تبدیل شد.

پاندای گوگل به نوعی یک تجربه جدید هم بود چراکه این اولین بار بود وب مسترها به واسطه محتوای بی کیفیت، طعم تلخ جریمه گوگل (Google Penalty) را چشیدند. گوگل هم کم کم توانست با معیارهایی که برای پاندای خود تعیین کرده بود، صفحات ارزشمند را از سایت های اسپم جدا کند.

به روز رسانی های پاندا چطور در نتایج جستجو غوغا به پا کرد؟

تا اینجا فهمیدیم که الگوریتم پاندا خیلی خوب توانست سایت های اسپم را به خاک سیاه بنشاند و درس خوبی به آن ها بدهد ولی سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چطور؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه چیز با اعلام رسمی گوگل درباره این الگوریتم شروع شد.

در تاریخ 24 فوریه سال 2011 گوگل در یک بلاگ پست اشاره کرد برای بهبود صفحه نتایج خود، یک الگوریتم طراحی کرده که توانسته حدود 12 درصد از نتایج جستجو را تغییر دهد. شاید فکر کنید 12 عدد خیلی زیادی نباشد ولی اگر بخواهیم این عدد را بر روی میلیون ها میلیون سایت در فضای وب اعمال کنیم، سایت های زیادی به واسطه جریمه گوگل، تنزل رتبه را تجربه کردند.

الگوریتم پاندا

همانطور که در این نوشته میبینید، الگوریتم جدید گوگل سایت های بی کیفیتی را هدف گرفته با تولید محتوای کپی، ارزشی را به کاربر اضافه نمیکنند. در عین حال، سایت هایی هم که از لحاظ کیفیت نسبت به بقیه در جایگاه بهتری هستند، حسِ خوب بهود رتبه را تجربه خواهند کرد.

بعد از اعلام رسمی گوگل، مدیران سایت حسابی گیج شده بودند چرا که به خوبی نمیدانستند این الگوریتم سرسخت چه فاکتورهایی را در نظر دارد. اما خبر خوش این که بعد از گذشت حدود 10 سال از این داستان، اطلاعات ما هم در مورد پاندا کاملاً به روز و قابل استناد هستند. در واقع حالا میتوانیم به طور قطع به شما بگوییم چندین مورد مشابه در همه سایت های خاطی تکرار شده اند که برخی از مهم ترین آن ها در زیر آمده است:

  • پنجره های تبلیغاتی و پاپ آپ های آزار دهنده و اسپم
  • استفاده از محتوای یکسان در صفحات مختلف
  • محتوای کم در حد چند خط در یک صفحه
  • تجربه کاربری بد و طراحی ظاهری بی کیفیت

جعبه سیاۀ الگوریتم پاندا از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

چند موردی که در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم به تنهایی نمیتوانند شما را از سازوکار الگوریتم پاندا مطمئن کند. راه حل بهتر این است که بدانید در سرِ پاندا دقیقاً چه میگذرد و چه معیارهایی را برای تمایز محتوای با کیفیت از بی کفیت در نظر گرفته است. جعبه سیاه پاندا شامل بخش هایی است که که توسط مدیر بخش اسپم گوگل (مت کاتس) مطرح شده است.

اگر میخواهید کاری کنید که پاندا حتی نگاهش هم به سایت شما نیافتد، نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

1 - کیفیت محتوا (Content quality)

مطمئن شوید هر محتوایی که برای سایت خود تولید میکنید، در گروه های زیر قرار نگرفته باشد:

  • محتوای کم
  • محتوای نامرتبط با موضوع سایت
  • محتوای کپی
  • محتوای تولید شده اتوماتیک

2 - سیگنال های کاربران (User signals)

این سیگنال ها به گوگل میگوید که سایت شما کیفیتی که مدِ نظر کاربر است را ندارد:

  • نرخ پرش بالا
  • نرخ کلیک پایین
  • زمان پایین حضور کاربر در سایت
  • بازگشت درصد کمی از کاربران به سایت

3 - تجربه کاربری (User experience)

پاندا همچنین سیگنال هایی که مربوط به تجربه کاربری بد در بخش های مختلف سایت است هم هدف قرار داده است:

  • طراحی و لای اوت هایی که تجربه کاربری بدی برای کاربر رقم میزنند
  • سرعت پایین لود صفحات سایت
  • دسترسی سخت به بخش های مختلف سایت
  • ارور 404
  • تبلیغات زیاد

4 - اعتبار سایت (Trustworthiness)

گوگل نمیتواند به طور مستقیم از سایت شما اعتماد کامل کسب کند ولی سیگنال هایی وجود دارد که پاندا میتواند با استفاده از آن ها اعتبار سایت شما را

  • دامنه HTTPS
  • وجود اطلاعات تماس در سایت
  • درصد کم تبلیغات
  • نداشتن اشتباهات گرامری و املایی
  • نرخ مشارکت بالای کاربران ( امتیاز و نظرات کاربران )

5 -  بهینه سازی بیش از حد (Over optimization)

این بهینه سازی ها در واقع همان تکنیک های سئو کلاه سیاهی هستند که گوگل در اولین نسخه از پاندا روی آن متمرکز بود:

  • تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در صفحه یا تگ عنوان  
  • وجود متن پنهان در صفحه
  • لینک های داخلی بی هدف و زیاد
  • بهینه سازی بیش از اندازه در متن جایگزین تصاویر

میوه های ممنوعه گوگل پاندا یا کارهایی که سایت شما را به آتش میکشند!

در بخش های قبلی به صورت پراکنده به این نکته اشاره کردیم که گوگل به محتوای سایت شما حساس است و اگر ببیند دارید با تبلیغات آزاردهنده و محتوای کم، سرِ کاربر و موتورهای جستجو را شیره میمالید، سخت شما را جریمه میکند. در این بخش میخواهیم به طور جامع تر، به مواردی اشاره کنیم که باعث میشود پاندای گوگل را عصبانی کنید. یادتان باشد اگر سایت شما حتی به یکی از میوه های ممنوعه دست بزند، باید منتظر یک جریمه سخت و جبران ناپذیر باشد!

محتوای تکراری (Duplicate Content): اصلاً اولین چیزی که باعث شد گوگل پاندا به وجود بیاید، محتوای تکراری بود چراکه این مورد در صفحات اینترنتی زیاد دیده میشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که الگوریتم گوگل پاندا گاهی صفحات مختلف وبسایت شما که محتوای‌شان خیلی نزدیک به هم بوده و متن‌های آن‌ها بیش از حد با هم نقاط مشترک دارند را هم به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. مثلاً فرض کنید دو صفحه دارید که محتوای یکی درباره «بلیط قطار فدک» است و یکی دیگر در مورد امکانات قطار فدک توضیح میدهد. بهتر است این دو صفحه را یکی کنید تا گوگل همه از کار شما خوشحال شود.

پاپ آپ و حجم بالای تبلیغات (Spammy Ads and pop ups): این پاپ های آزاردهنده هر جا که باشند، ضربه بزرگی به سایت شما میزنند. صفحاتی که بیشتر از محتوای اصلی خودشان تبلیغات، بنرها و پاپ‌آپ‌های فراوان دارند از نظر پاندا بی ارزش تلقی میشوند. سایت های زیادی مانند varzesh3 از این تبلیغات آزار دهنده زیاد استفاده میکند.

مزرعه محتوا (Content Farm): در بالا به مزارع محتوا اشاره کردیم. این مزارع معمولاً مجموعه‌ای هستند از صفحات کم کیفیت که اکثرا از سایت‌های دیگر آمده‌اند. برای مثال، سایتی که تعداد بسیار زیادی نویسنده غیر متخصص استخدام کرده که مطالب کوتاه و ساده درباره موضوعات بسیار متفاوت بنویسند تا بتواند جستجوکنندگان عبارت‌های گوناگون به سمت خود بکشد، یک مزرعه محتوا محسوب می‌شود. به عنوان مثال در کشور خودمان، سایت های خبری زیادی هستند که در زمینه های بسیار متوع به تولید محتوا میپردازند که باید گفت پاندای گوگل از این گونه سایت های خیلی خوشش نمی‌آید.

محتوای کم و بی ارزش (Thin Content): صفحات ضعیفی که متن داخل آن‌ها بسیار کم است، توسط الگوریتم پاندا بی‌کیفیت دانسته می‌شوند. توجه داشته باشیم که در اینجا منظور از "متن"، متن مرتبط با موضوع به همراه منابع و لینک‌های خارجی است. برای مثال، صفحاتی داخل یک وبسایت پزشکی را در نظر بگیرید که هر کدام با تنها 4 - 5 جمله ساده سعی می‌کنند یک بیماری خاص را با علائم و روش‌های درمان آن معرفی کنند.

چطور بفهمید سایت شما توسط پاندا جریمه شده است؟

خیلی ساده. کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک یک وبسایت و یا کاهش رتبه در موتوهای جستجو از بدیهی ترین نشانه های جربمه گوگل پاندا بر روی سایت شماست. این کاهش رتبه بیشتر در کلمات کلیدی مهم و مرتبط با موضوع سایت شما اتفاق می‌افتد. مثلاً اگر فرش کنیم سایتی دارید که در فروش آنلاین گل و گیاه فعالیت دارد، با مراجعه به گوگل سرچ کنسول میبینید که تعداد کلیک بر روی عبارت های کلیدی و مهمی مانند «خرید آنلاین گل و گیاه آپارتمانی» کاهش چشمگیری داشته.

البته باید توجه داشته باشد که عوامل مختلفی می‌توانند در این کاهش رتبه و ترافیک نقش داشته باشند. مثلاً ممکن است افزایش تعداد رقبا در بازار و کاهش و یا تغییرات فصلی علاقه‌مندی‌های مخاطبان یکی از این دلایل باشد.

به شما توصیه میکنیم اگر کاهش رتبه سایت شما در تاریخ مشخصی اتفاق افتاده، یک لیست از فعالیت‌های مخربی که در آپدیت الگوریتم‌ها منتشر شده را مورد بررسی قرار دهید. درصورت تطابق هر یک از موارد موجود در لیست با یکی از فعالیت‌های مربوط به سایتتان، به دنبال اصلاح و تغییر شرایط باشید. مثلاً یکی از مواردی که پاندا به آن حساس است، عنوان صفحات مشابه است. فرض کنید سایت شما در حوزۀ طراحی سایت فعالیت دارد، با این حساب نباید صفحاتی با عنوان طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت ورزشی، طراحی سایت پزشکی و غیره داشته باشید.

پاندا شما را جریمه کرده؟ این کارها را انجام دهید.

هرچند رهایی از جریمه‌های پاندا کار دشواری است، اما اصلاح موارد مورد نظر پاندا اولین قدم برای رفع این جریمههاست. در ادامه برخی اقدامات لازم جهت مقابله با جریمه‌های پاندا آورده شده اسـت:

  • از تبدیل شدن به مزرعه محتوا دوری کنید.
  • از تکنیک های سئو کلاه سفید در لینک سازی استفاده کنید.
  • محتواهای خود را از جوانب کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن و اعتبار بازبینی کنید.
  • توجه داشته باشید که نسبت تبلیغات هر صفحه به محتوای آن رعایت شده باشد.
  • مطالب تکراری را حذف و یا بازنویسی کنید.
  • قوانین مشخصی را برای مطالبی که توسط کاربران نوشته می‌شوند تعیین کنید و تا جای ممکن آن‌ها را با دقت بررسی کنید و از کیفیت مطالب و مفید بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • مراقب مطالب تکراری و یا بسیار مشابه روی وبسایت خودتان باشید. برای این کار می‌توانید از ربات‌های موجود کمک بگیرید.

در مجموع، وبسایتی که همیشه مطالب با کیفیت تولید می‌کند نباید نگران آپدیت‌های جدید پاندا باشد. یکی از راههای دور ماندن از تاثیرات پاندا ایجاد یک برند و وبسایت معتبر است که همواره محتوای اصلی، با کیفیت و غیر کپی را ارائه می‌دهد.

نگاهی به گوگل پاندا در سال 2019؛ آیا تمام این مدت درباره پاندا اشتباه میکردیم؟

شاید تا به حال زیاد شنیدید که میگویند گذر زمان همه چیز را مشخص میکند. در مورد پاندا هم این اتفاق افتاده تا حدی درست است. چراکه همیشه وقتی از محتوای کم ارزش و سایت های اسپم حرف میزنیم، خود به خود یاد الگوریتم پاندا می‌افتیم. ولی آیا واقعاً این الگوریتم مهم گوگل تنها به این خاطر به وجود آمده که سایت های اسپم را از میان بردارد و یا با محتوای بی کیفیت مبارزه کند؟ اگر اینطور باشد چرا بسیاری از سایت هایی که به نسبت کم، محتوای کپی دارند یا با پاپ آپ های تبلیغاتی روی اعصاب شما راه میروند، هنوز هم پا بر جا هستند؟

 حالا که چند سال از تولد پاندا میگذرد و فرضیه های مختلفی درباره پاندا توسط متخصصان زیادی مورد بررسی قرار گرفته، میتوانیم با اطمینان بیشتری درباره کارکرد پاندای گوگل حرف بزنیم. در این بخش میخواهیم برخی از باورهای نادرست درباره این به روز رسانی انقلابی را برای شما بگوییم تا دیگر همه چیز برای شما روشن شود.

1- هیولایی به نام محتوای کپی!

اولین مهمترین و فراگیرترین باور نادرست در مورد الگوریتم پاندای گوگل این است که این الگوریتم بر ضد محتوای تکراری است. اما جالب است بداینید که طبق یکی از آخرین صحبت های آقای جان مولر، مدیر اسپم گوگل، وجود محتوای کپی (Duplicate Content) در سایت ها تا حدودی اجتناب ناپذیر است. زیرا برخی از محتوای کپی شده ممکن است به دلیل CMS هایی باشند که صفحاتی را با تگ های یکسان تولید میکنند. یا اینکه بعضی از سایت های فروشگاهی، سایزهای مختلفی از یک محصول دارند.

مولر همچنین به این نکته مهم اشاره کرد که وقتی گوگل با یک محتوای کپی روبرو میشود، بیشتر سعی میکند از آن محتوا چشم پوشی کند و به جای جریمه، سعی میکند ببینید چه صفحه ای میتواند نزدیک ترین پاسخ را در اختیار کاربر قرار دهد.

جالب تر اینکه بر اساس توئیتی که یکی از کارمندان سایت moz از جان مولر داشته، محتوای کپی و الگوریتم پاندا دو چیز کاملا متفاوت و مستقل از هم هستند.

الگوریتم پاندا گوگل

پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم هدفی که الگوریتم پاندا به دنبال آن است، ارائه محتوایی با اطلاعات منحصر به فرد و ارزشمند برای کاربر است. گوگل به دنبال صفحاتی است که از سایر صفحات وب متمایز هستند و بیان یا مفهوم جدیدی را به کاربر منتقل میکنند.

2- باید تمام محتوای کم را از سایت حذف کنیم؟

در یکی از توئیت های دیگر آقای Gary Illyes اعلام کرد وقتی میگوییم پاندا از محتوای کم خوشش نمیاید، به این معنی نیست که باید صفحات سایت خود را بگردید و یکی یکی صفحاتی که محتوای کمی دارند را حذف کنید؛ بلکه راه حل بهتر این است که به این صفحات محتوایی اضافه کنید که از نظر کاربر ارزشمند و مفید است. جالب است بدانید که طبق اعلام بعضی سایت ها، پاک کردن Thin Content حتی بیشتر به رتبه سایت صدمه میزند. از طرفی مانند برخی سایت های خبری، اگر بتوانید محتوایی کم ولی ارزشمند در اختیار کاربری بگذارید که به آن نیاز دارد، پاندا کاری به کار شما ندارد.

نتیجه گیری: الگوریتم پاندا چیزی بیشتر از محتوای کپی و اسپم است. 

الگوریتم پاندا تلاش میکند تا محتوای با کیفیت را از محتوای تکراری یا کم ارزش تشخیص دهد و برای این کار فاکتورهای بسیاری را مورد بررسی قرار میدهد. در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند. حتی اگر محتوا کاملا اختصاصی باشد ممکن است به دلیل نگارش نادرست یا عدم انتقال پیام مشخص جایگاه مناسبی کسب نکند.

اگر بخواهیم تمام حرف های پاندا را در یک کلمه خلاصه کنیم، «کیفیت» اولین کلمه ای است که به ذهنمان می‌آید. در حقیقت اگر بتوانید سایت خود را از صفر تا صد با این دیدگاه اداره کنید و در عین در نظر گرفتن نیاز کاربر، نیم نگاهی هم به الگوریتم های گوگل داشته باشید، میتوانید در گرفتن جایگاه در صفحه نتایج امیدوار باشید و از پله های 10 طبقه صفحه اول نتایج گوگل یکی یکی بالا بروید.

الگوریتم پاندا گوگل

 

توجه داشته باشید که نظر شما پس از تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد.
محمد تنهایی
2 ماه پیش
همچین مقاله ای وجود نداره با این کیفیت ممنون